Leverancier van navigatiesystemen TomTom heeft in het eerste kwartaal van 2010 een nettowinst behaald van 3 miljoen euro.
De omzet steeg met 26 procent tot 268 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg van 16 miljoen euro negatief in dezelfde periode vorig jaar tot 17 miljoen euro positief. TomTom verkocht 1,6 miljoen navigatiesystemen voor een gemiddelde prijs van 89 euro.
Vanaf volgend kwartaal rapporteert het bedrijf geen gegevens meer over het aantal verkochte apparaten en de gemiddelde verkoopprijs. Om meer inzicht te bieden, heeft het bedrijf vanaf dit kwartaal een nieuwe manier van rapporteren ingevoerd. De omzet wordt nu uitgesplitst per bedrijfsonderdeel: consumenten, automotive, licenties en work, oftewel systemen voor transportbedrijven.
De meeste omzet was afkomstig van de consumententak, namelijk 189 miljoen euro. Automotive was goed voor 39 miljoen euro, licenties voor 31 miljoen euro en work voor 12 miljoen.
Zowel het marktaandeel in de Verenigde Staten als in Europa groeide in het eerste kwartaal licht. In Europa heeft het bedrijf bijna de helft van de markt in handen, in de VS bijna een kwart.
Het bedrijf sloot het afgelopen kwartaal een overeenkomst met de autofabrikanten Alfa Romeo en Ford.