Het nieuwe werken is geen tovermiddel, maar organisaties die zich niet verdiepen in alternatieve werkvormen zetten hun concurrentiepositie op het spel. Dat concludeert HR adviesbureau Bright & Company op basis van onderzoek bij onder andere Accenture, e-office, IBM en Microsoft, in opdracht van Stichting Management Studies .
In de onderzoekspublicatie 'Het nieuwe werken ontrafeld' concluderen de onderzoekers dat het steeds belangrijker wordt voor bedrijven om innovatieve werkvormen te verkennen. Juist omdat organisaties te maken hebben met een nieuwe generatie medewerkers die andere ideeën heeft over werk en de werkomgeving. Niets doen is volgens de onderzoekers geen serieus alternatief.
Wat werkt niet
Naast onderzoek naar nieuwe werkvormen en beweegredenen van organisaties om voor innovatieve werkvormen te kiezen, wordt in het boek ook besproken wat het nieuwe werken organisaties concreet oplevert en wat er niet werkt.
De onderzoekers hebben in totaal bij ruim twintig Nederlandse organisaties onderzoek gedaan naar verschillende vormen van het nieuwe werken. Naast ict-bedrijven hebben ook PricewaterhouseCoopers, Phillips en verschillende banken en ministeries deelgenomen aan het onderzoek.
Ziet er behoorlijk relaxed uit daar 😛
Die trend is naar mijn voelsprieten wel waar. Kom zelf uit een nieuwe werken organisatie, waar ik niet meer kon groeien. Zit nu bij een ‘old school’ bedrijf, is leuk maar heb na een maand al een afkeer naar bepaalde regels en onmogelijkheden t.a.v. ‘nieuwe werken’.
Lees het volgende goed werkgevers:
http://www.managementsite.nl/9878/strategie-bestuur/10-trends-weg-ideale-organisatie.html
Het Nieuwe Werken wordt afgedwongen door de generatie die nu op de arbeidsmarkt komt. Eerder onderzoek van Accenture wees uit dat zij bijvoorbeeld hele andere eisen stelt aan de IT-regels die bedrijven hanteren. Maar los van de wensen van de nieuwe generatie gaat het natuurlijk echt om de kansen die het Nieuwe Werken biedt voor het hele Nederlandse bedrijfsleven; verhoging van de effectiviteit, vermindering van files en milieuvervuiling door onnodig reizen en woon-werk verkeer, vergroting van diversiteit door meer flexibiliteit en kostenbesparingen op onder andere kantoorruimte. Dit is typisch een thema dat bekeken moet worden vanuit de kansen in plaats van de noodzaak om te veranderen alleen.
Met mijn 50 jaren ben ik bepaald niet van de nieuwe generatie Y. Maar sta vanuit mijn achtergrond in het faciliteren van kennisdeling en samenwerking helemaal achter Het Nieuwe Werken. Intelligentie, kwaliteit en dynamiek zit niet in procedures en systemen, maar in mensen. En als mensen veel met elkaar communiceren is het geheel veeel intelligenter dan de som der delen; knelpunten sneller opgelost en innovatief wendbaarder in de huidige globale dynamiek; klant echt tevreden. Die tijd, brandstof besparing en zo zijn mooi meegenomen, maar waar het werkelijk om draait is weg van de industriële hiërarchieën van weleer met hun ‘command en control’; power to all the people.