Het nieuwe werken is geen tovermiddel, maar organisaties die zich niet verdiepen in alternatieve werkvormen zetten hun concurrentiepositie op het spel. Dat concludeert HR adviesbureau Bright & Company op basis van onderzoek bij onder andere Accenture, e-office, IBM en Microsoft, in opdracht van Stichting Management Studies.
In de onderzoekspublicatie ‘Het nieuwe werken ontrafeld’ concluderen de onderzoekers dat het steeds belangrijker wordt voor bedrijven om innovatieve werkvormen te verkennen. Juist omdat organisaties te maken hebben met een nieuwe generatie medewerkers die andere ideeën heeft over werk en de werkomgeving. Niets doen is volgens de onderzoekers geen serieus alternatief.
Wat werkt niet
Naast onderzoek naar nieuwe werkvormen en beweegredenen van organisaties om voor innovatieve werkvormen te kiezen, wordt in het boek ook besproken wat het nieuwe werken organisaties concreet oplevert en wat er niet werkt.
De onderzoekers hebben in totaal bij ruim twintig Nederlandse organisaties onderzoek gedaan naar verschillende vormen van het nieuwe werken. Naast ict-bedrijven hebben ook PricewaterhouseCoopers, Phillips en verschillende banken en ministeries deelgenomen aan het onderzoek.