De invoering van een midoffice bij de gemeente Winterswijk is opnieuw vertraagd. Het systeem dat eind november 2009 in productie zou gaan, wordt de komende maanden eerst stap voor stap ingevoerd bij een aantal kleinere gemeenten, waarna Winterswijk moet volgen. Dat blijkt uit informatie waarin het samenwerkingsverband van gemeenten, GovUnited, de vorderingen van de invoering van de suite uiteenzet.
Bij een aantal kleinere gemeenten draaien inmiddels onderdelen van de midoffice. De gemeente Steenwijkerland gebruikt het contentmanagementsysteem (cms) voor de intranetsite. Teylingen heeft het cms en de modulen klantcontactcentrum (kcc) en producten- en dienstencatalogus (pds) draaien voor ondersteuning van dienstverlening via de gemeentelijke website. Westerveld heeft alle onderdelen van de midoffice draaien.
In de komende maanden moeten meerdere gemeenten die lid zijn van het samenwerkingsverband stap voor stap gebruik maken van het systeem. Daaronder is ook Winterswijk. Eerder voorspelde GovUnited dat in die gemeente de midoffice eind november 2009 in productie zou gaan.
In het systeem dat door Logica en Green Valley is ontwikkeld worden alle klantcontacten uit de frontoffice zoals poststukken, telefoongesprekken, contact via de website en formulieren gekoppeld aan de backoffice. Daarbij is gekozen voor een zaakgerichte aanpak. Een aanvraag is op ieder moment van de behandeling te volgen door de burger en de ambtenaar doordat onderdelen als het klantcontactcenter (kcc), content management systeem (cms) en document management systeem (dms) aan elkaar gekoppeld zijn.
Vertraging
Volgens de eerste plannen zou de gemeentelijke midoffice in 2008 klaar zijn voor ingebruikname. Gaandeweg liep de ontwikkeling door verschillende redenen vertraging op. Vier van de zes gemeenten die zouden proefdraaien met de suite, stapten uit het project. Opdrachtgevers klaagden dat het systeem niet overeenkomt met eerder gemaakte afspraken. Bovendien bleek de integratie tussen de verschillende onderdelen van de midoffice meer tijd te kosten dan aanvankelijk was voorzien.
Iedereen weet toch dat dit contract ‘gekocht’ is door Logica en Green Valley. Men wilde zo graag dit contract hebben dat er te scherp is geoffreerd. De gebruikte technologie en software (Alfresco) was zeker nog niet productierijp en integratie tussen systemen blijkt in de praktijk lastig te zijn.
De gemeenten hebben gekozen in dit aanbestedingstraject voor de laagste prijs en krijgen dan ook wat ze willen: Een prutoplossing die niet schaalbaar is en waarvan het onderhoud en beheer arbeidsintensief is. Ook het leveren van maatwerk voor de gemeente (APV / eigen wensen ed.) is vrijwel onmogelijk en heeft geen goede fit met productmanagement. Ik hoop dat de gemeenten die er nog vertrouwen in hebben over een goede conditie en lange adem beschikken, dit traject op creatieve wijze kunnen uitleggen aan de burgers en dat de gemeenten ervan doordrongen zijn dat het nastreven van ambitieuze dienstverlening hiermee onmogelijk is.
Ik wou dat ik dit eerder had geweten dan waren we al eerder gestopt. Kan iemand de opmerkingen van ‘ICTU kenner’ bevestigen?
Het verhaal van de ICTU kenner klopt. Het enige dat werkt is het CMS van Greenvalley. Dat is dan ook de enige partij met praktijkervaring in gemeenteland in het consortium.