Research in Motion (RIM), fabrikant van de Blackberry, is zich bewust van de kritiek uit de markt. Critici vermoeden dat de populaire smartphone marktaandeel verliest, doordat Blackberry's te weinig aansprekend zijn en het besturingssysteem te weinig vernieuwend. Ze hopen dat de fabrikant tijdens het gebruikersevenement Wireless Enterprise Symposium in het Amerikaanse Orlando met baanbrekende productaankondigingen komt om het tij te keren.
Daarbij speculeren de critici openlijk over het nieuwe besturingssysteem Blackberry OS 6, over smartphones met multitouch aanraakschermen en over toestellen met een hippere uitstraling. Het bedrijf zou zich daardoor meer gaan richten op de onderkant van de smartphonemarkt. Dat is onder meer de plek van de jonge mobieltjesfanatiekelingen, die nu en masse de iPhone omhelsen. Ook op nieuwe markten buiten Noord-Amerika en Europa zouden nog veel mogelijkheden liggen.
Veel van de nieuwe modellen moeten een groter publiek aanspreken, erkent ook senior vice president Alan Brenner van RIM. Als voorbeeld noemt hij de chatfunctie Blackberry Messenger, die volgens hem nu al populair is onder de altijd kritische jongeren. Bij dit programma worden korte berichtjes zonder enige vertraging uitgewisseld tussen individuele chatters of in chatgroepen. Dat kan ook zakelijk goed worden gebruikt, aldus Brenner.
Imago
Dat Research in Motion tegenwoordig zowel zakelijke als consumentensmartphones aanbiedt, heeft volgens Brenner geen gevolgen voor het robuuste imago van de Blackberry. Er is Research in Motion veel aan gelegen om zijn aandeel in de markt voor zakelijke smartphones te behouden en uit te breiden. De Blackberry verliest momenteel terrein op zijn concurrenten, zoals de Apple iPhone, Motorola Droid en toestellen van HTC.
Het Wireless Enterprise Symposium (WES) vindt van 27 tot en met 29 april 2010 plaats in Orlando, Florida. Op het evenement komen duizenden mensen af: Blackberry-gebruikers, softwareontwikkelaars, analisten en zakelijke en technische partners van RIM.