Het ministerie van Economische Zaken heeft een taskforce opgericht die moet uitzoeken of er in Nederland draagvlak is om het e-Competence Framework in te voeren. Dit Europese raamwerk omschrijft wat verschillende ict'ers in hun functie doen. Het is ontwikkeld door het Europese ict-standaardisatiecomité CEN/ISSS en moet het voor ict'ers makkelijker maken om in andere landen aan de slag te gaan.
De Taskforce e-Skills staat onder regie van ECP-EPN, het platform dat de ontwikkeling van de Nederlandse informatiesamenleving probeert te bevorderen. Een van de deelnemers aan de taskforce is ook betrokken bij de ontwikkeling van het e-Competence Framework CEN/ISSS .
'Er is behoefte aan professionalisering van ict-managers in het bedrijfsleven en de overheid. De schaarste aan mensen die complexe processen ten aanzien van de bedrijfsvoering succesvol kan koppelen aan de mogelijkheden van ict, vormt een punt van zorg. Dit wordt in heel Europa gevoeld', zegt Edwin van Scherrenburg, woordvoerder bij het ministerie van EZ.
Verkenning
'In het Europese e-Skills-programma wordt aan een oplossing hiervoor gewerkt door bedrijven, overheden en opleidingsinstituten samen. In Nederland is een publiekprivaat samengestelde Taskforce eSkills opgericht om bij het Europese programma, waaronder het e-Competence Framework, aan te sluiten en te verkennen wat we hier in Nederland mee kunnen.'
Het e-Competence Framework biedt ict'ers en hun managers duidelijke richtlijnen met betrekking tot hun ontwikkeling en geeft HR-managers handvatten om duidelijke functie-eisen op te stellen en de mogelijkheid te anticiperen op de ontwikkeling van ict-medewerkers.
Het team van de Taskforce e-Skills presenteert deze zomer zijn bevindingen.
Ik ben benieuwd welk probleem ze denken hiermee op te lossen?
Dat je niet weet welke taken een ICT-er heeft en wat je in je vacatureteksten moet zetten of hoe je je ICT-ers binnen moet houden? EZ kwam met deze ‘standaard’ in 2003 al mee in aanbestedingen.
En: hoe lost deze oplossing dan dit probleem op? Als je niet weet wat je nodig hebt, dan helpt een set labeltjes ook niet. Het is geen standaard probleem – iedere persoon en iedere organisatie is uniek, dus er bestaat ook geen standaard oplossing.
Ik zou toch denken dat EZ op dit moment wat beters te doen zou hebben – dit is toch vrij evident kolder.
Het NGI heeft lang geleden twee maal een rapport uitgebracht waarin functies in de automatisering werden beschreven. Voor de oudgedienden onder ons: ponstypiste, device operator, (applicatie-) programmeur, systeemanalist, systeemontwerper, systeemprogrammeur – kent u die functienamen nog?
Dat was in de mainframe-tijd. Het hele stelsel AMBI-modules sloot daarop aan. Gemakkelijk voor alle partijen: PZ wist welke modules iemand in zijn zak moest hebben, mensen in het vak wisten welke modules nuttig waren, opleiders (NOVI, EIT) verzorgden de benodigde opleidingen. Een prachtige tijd. Als je het papiertje maar had zat je goed.
Met de opkomst van de PC is er in automatiseringsland zoveel veranderd dat alle functies gingen schuiven.
Tegenwoordig is men software engineer, business intelligence consultant, web designer (let op, we zijn weer terug bij het Engels) en zo.
Wanneer de wereld stabiliseert en er weer een patroon van functies ontstaat, is het nuttig om deze functies, hun gebruikelijke taken en de daarvoor nuttige bekwaamheden (competenties) op een rijtje te zetten.
Als het rapport “e-Competence Framework” er ligt en inderdaad gebruikt wordt (dus als nuttig wordt ervaren) dan zijn we blijkbaar weer even in een stabiele periode gekomen.
L’histoire se repète.
De top 10 in-demand-jobs in 2010 bestond in 2004 nog niet… Zie bijgaande youtube presentatie met feitenmateriaal… We moeten blijven investeren in mensen. Als het initiatief van EZ daartoe leidt: prima!
http://www.youtube.com/watch?v=cL9Wu2kWwSY