Een aantal Nederlandse bedrijven en ict-opleidingen organiseert op donderdag 22 april activiteiten voor meisjes van tien tot vijftien jaar. Dat doen ze in het kader van Girlsday 2010. Tijdens deze dag kunnen meisjes kennismaken met de wereld van bèta, techniek en ict. Bedrijven die meedoen aan Girlsday zijn bijvoorbeeld IBM, Shell en Rijkswaterstaat.
Voor de meisjes worden allerlei activiteiten georganiseerd. Een activiteit bij de Hogeschool Rotterdam is bijvoorbeeld ‘Hyves pimpen, een kijkje onder de motorkap'. Ict-leverancier IBM heeft moeder gevraagd hun dochters mee te nemen naar kantoor. Aan hen vraagt het bedrijf hoe zij hun stad slimmer willen maken. Om dit te laten zien, moeten ze allerlei opdrachten doen, bijvoorbeeld een brug van spaghetti bouwen, een computergame doen of een Lego-robot bouwen.
Voor Girlsday 2010 hebben zich meer dan 2600 meisjes aangemeld. Dat zijn dus dochters van IBM-medewerkers, maar ook scholen en Technika10-clubs hebben zich ingeschreven.
Europees initiatief
De dag is een Europees initiatief om meisjes enthousiast te maken voor bèta, techniek en ict en wordt georganiseerd door het VHTO, landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek. In vergelijking met andere Europese landen, kiezen nog te weinig meisjes voor een technische of bètawetenschappelijke opleiding, zegt het expertisebureau.
‘Dat komt doordat ze vaak geen idee hebben wat het beroep inhoudt en kennen vaak geen technische bedrijven. Het is voor de meisjes leuk om kennis te maken met de dagelijkse beroepspraktijk en veelal een eye opener om op Girlsday ook vrouwen te ontmoeten in technische beroepen', aldus VHTO.
Ik vraag me af hoe dergelijke activiteiten meiden moeten interesseren voor ICT opleidingen? De doorsnee hyvesgrieten schroeven niet zo snel een pc open om een reepje RAM erbij te prikken en willen evenmin weten wat hun IP adres is. Ik vraag me dus af waar ze met dit evenement op hebben gemikt en of ze die meiden gewoon van straat plukken ofzo? Laten ze eerst maar eens gebruik maken van de kennis die er al is en die bedrijven de afgelopen tijd collectief door het afvoerputje hebben gespoeld, door de vele werkloze IT-ers weer eens aan het werk te helpen. Dat is een stuk zinvoller dan weer een nieuwe lichting studentjes proberen te interesseren voor IT.