Centralisatie en outsourcing zijn belangrijke trends van deze tijd. Desondanks is het uitbesteden van de communicatie-infrastructuur niet vanzelfsprekend, zelfs al scheelt dat een hoop kopzorgen en geld. Juist omdat alle netwerken op een enkele verbinding zijn samengepakt, maakt die centrale “communicatieslagader” een bedrijf ook kwetsbaar. Gegarandeerde service levels en voorzieningen voor business continuity zijn daarom belangrijke randvoorwaarden.
Beheer is de belangrijkste reden om de netwerk- en data-infrastructuur uit te besteden. Volgens analistenbureau IDC daalt het aantal zelf-beheerde VPN's heel snel. Het is voor een organisatie dan ook steeds moeilijker om veranderingen in de manier waarop we werken en de technologische ontwikkelingen bij te benen. Infrastructuur is voor de meeste bedrijven ook geen kerncompetentie. Uitbesteden is dan simpelweg goedkoper. Bovendien kun je met de eigen organisatie nooit de kwaliteit kunt halen die een landelijk opererende specialist weet te realiseren.
Daarnaast zijn er de keiharde besparingen op de fysieke infrastructuur zelf. Bedrijven stappen van oude lease-lijnen over naar IP-VPN of Ethernet-VPN. Met behulp van VoIP kan het interne telefoonverkeer over het netwerk geleid worden. En dan kunnen de ISDN-lijnen en telefooncentrales worden opgeruimd. De bestaande geografische telefoonnummers blijven gewoon behouden. Op die manier wordt telefonie zowel overzichtelijker als goedkoper. Door het interne verkeer van vast naar mobiel en omgekeerd maandelijks af te kopen, worden daarvoor ook geen tikken meer in rekening gebracht.
Omdat de behoefte sterk per klant kan verschillen, biedt Vodafone verschillende service levels en service windows aan, mede afhankelijk van de gebruikte netwerktechniek.
Kwetsbaar
De consolidatie van data en spraak, en van vast en mobiel is goedkoper, maar het kan je wel kwetsbaar maken. Je hebt dan immers één grote slagader waar al dat verkeer overheen moet. Business continuity kun je bereiken door bijvoorbeeld Eurofiber als primaire netwerkleverancier te nemen, met KPN of BBned als fallback. Aanvullende mogelijkheden zijn hardware-redundantie en geografische redundantie. In dat laatste geval worden kabels van verschillende operators ook langs verschillende routes het pand binnengehaald, zodat je altijd in de lucht blijft als een graafmachine je glasvezel ergens in tweeën hapt.
Voor de klant maakt het niet uit: Vodafone neemt gewoon beide verbindingen in contract en beheer. De klant moet natuurlijk wel uitrekenen of die tweede lijn zichzelf terugbetaalt. Daarvoor moet hij nagaan wat de impact op zijn business is. Maar de ervaring leert dat deze optie vaak pas wordt genomen als de verbinding er daadwerkelijk een keer uit heeft gelegen. Kennelijk moet je de schade eerst voelen.