Het nieuwe HP Networking, waaronder HP ProCurve en het overgenomen 3Com en TippingPoint vallen, heeft zijn nieuwe portfolio en strategie gepresenteerd. Het start meteen een offensief tegen rivaal Cisco.
3Com, dat door HP voor 2,7 miljard dollar is overgenomen, wordt onderdeel van de HP Networking groep. Daaronder vallen ook de producten van HP ProCurve. David Donatelli, executive vice president en general manager van HP’s Enterprise Servers, Storage en Networking business unit, presenteerde de nieuwe HP Networking groep als een concurrent van Cisco. Het komt erop neer dat HP de hele netwerkbusiness gaat veranderen, aldus Donatelli, die zijn voetsporen heeft verdiend bij EMC en andere it-leveranciers. Volgens hem gaat HP Networking voor open standaarden en concurrerende prijspunten. Zonder de naam Cisco te noemen zei hij dat de concurrentie ‘langzaam innoveert’ en ‘hoge prijzen vraagt’.
HP Networking wordt geleid door Marius Haas, senior vice president en general manager, en onderdeel van Donatelli’s groep. Alle producten van 3Com blijven bestaan en vallen nu onder deze groep. HP Networking maakt onderdeel uit van HP’s converged infrastructuur strategie.
ProCurve- en 3Com-producten vallen onder vier categorieen, vanaf de HP A-series tot de HP S-series. ProCurve valt onder de E-series. Deze producten zijn geschikt voor onder andere de beveiliging van bijkantoren of inzetbaar voor grootschalige bedrijfsnetwerken. TippingPoint wordt onderdeel van HP Secure Advantage, HP’s data security-portfolio. HP verkoopt ook spraakoplossingen van 3Com. Storage-netwerkoplossingen worden in samenwerking met andere leveranciers geleverd.
HP Networking wordt wereldwijd ondersteund door HP Services en 40.000 resellers/var’s. Volgens Donatelli is de netwerkmarkt nu goed voor 40 miljard dollar.
Voor bestaande partners voegt HP extra compensaties en certificeringen toe aan bestaande partnerprogramma’s. 3Com partners worden door HP geholpen om te voldoen aan HP-certificeringen. Partners die zowel HP als Cisco verkopen, worden niet onder druk gezet, maar HP streeft er zelf wel naar om ‘Cisco-vrije’-datacenters te bouwen, zoals zijn datacenter in het Amerikaanse Houston. Het is een trend van de huidge cultuur dat leveranciers het liefst zien dat hun klanten maar één leverancier hebben. Naast HP doen onder andere Cisco en IBM ook aan een single-vendor strategie.
HP wilde verder niets kwijt over de toekomstige rol van het 3Com-management, zoals ceo Robert Mao en coo Ron Sege. Zij krijgen een miljoenenbonus nu ze 3Com aan HP hebben weten te verkopen.