Investeringen in business intelligence en data warehousing zijn tijdens de economische recessie bij veel organisaties naar alle waarschijnlijkheid geschrapt. Nu het economisch herstel lijkt door te zetten, is het tijd om de bedrijfsstrategie opnieuw te gaan bekijken.
Business intelligence (bi) zou prioriteit moeten krijgen bij vooruitstrevende cio’s. Succesvolle organisaties hebben hun informatiemanagementstrategieën- en processen afgestemd op de eisen van hun organisatie. Tijdens de recessie werden investeringen in bi aan banden gelegd, net als andere bedrijfskritische uitgaven. Door te kijken naar de reactie van klanten op de financiële veranderingen wereldwijd en de vraag vanuit het bedrijfsleven wordt duidelijk hoe we om moeten gaan met bi na de recessie.
Tijdens de recessie ontstond een dringende behoefte om de bi-omgeving op een efficiënte manier te ontwikkelen. Tegelijkertijd ontdekten veel topmanagers de rol van bi voor het verstrekken van inzichten op de top- en bottomline performance. Het afgelopen jaar hanteerden veel ict-gebruikers één of meerdere van de volgende benaderingen ten opzichte van bi: focus op kosten, infrastructuur en procesoptimalisatie; benadruk het optimaliseren van de omzet per channel ; en focus op bedrijfsstrategie op de lange termijn.
Veel organisaties zijn geneigd om te denken dat de laatste benadering het meeste oplevert. Om de discussie ‘lange termijn denken’ versus ‘nu besparen en later uitgeven’ te vermijden, moeten succesvolle organisaties belangrijke zaken identificeren en oplossen als ze uit de recessie komen. Deze zaken omvatten onder andere klantfocus, het versterken van het merk en het formeren van een team dat het bedrijf sneller laat groeien dan de concurrentie.
Nieuwe informatiestrategie
Tijdens economisch betere tijden wordt de DW&BI-strategie (data warehouse & business intelligence-strategie) getest in het licht van zakelijke ontwikkelingen. Strategische benaderingen en reorganisatie binnen alle markten zorgen voor een verandering in de prioriteiten van de organisatie. Hierdoor moeten de bi-investeringen voor de komende drie tot vijf jaar opnieuw bekeken worden. Dit moet leiden tot de ontwikkeling van een duidelijk projectplan gebaseerd op de nieuwe situatie.
Het volgende vijfstappenplan is een hulpmiddel om toegang tot de informatie-omgeving van de organisatie te verkrijgen.
Stap 1: ondervraag de gebruikers in de verschillende teams over de wensen op het gebied van informatievoorziening voor de komende drie tot vijf jaar.
Stap 2: rangschik deze informatiewensen gebaseerd op de mogelijkheden binnen de organisatie.
Stap 3: maak een projectplan gebaseerd op deze wensen
Stap 4: onderzoek beperkende bedrijfsfactoren zoals architectuur, technologie en governance
Stap 5: inventariseer en plan de noodzaak voor de organisatie om tegemoet te komen aan de informatiewensen van de gebruikers.
Implicaties van DW&BI
Na jaren van doordachte planning of kopieergedrag omvat de DW&BI-architectuur van geavanceerde organisaties operationele systemen, data warehouses, servers en eindgebruikerssystemen. Er is een grote impact van data-architectuur op zakelijke initiatieven. Als een DW&BI-architectuur eenmaal geïmplementeerd is, kan dit antwoorden geven op de volgende bedrijfskritieke vragen:
– Is er data beschikbaar om het nieuwe marketingplan te ondersteunen?
– Hoe kunnen we informatie uit verschillende bronnen zo snel mogelijk samenbrengen?
– Kunnen we een deel van de DW&BI-omgeving naar de cloud verplaatsen?
– Ondersteunt de architectuur een uitgebreide ‘stel dat’-analyse?
– Is er data beschikbaar die de nieuwe key performance indicators (KPI’s) ondersteunen?
Veel van deze vragen zijn niet alleen relevant voor zakelijke gebruikers, maar ook voor bi-teamleden die aan de rapportagebehoeften willen voldoen. Het evalueren van de data-architectuur is, zeker als de economie weer verbetert, erg belangrijk.
Zo heeft bijvoorbeeld een online reisbureau zijn data gecentraliseerd toen het cross-selling is gaan inzetten op de verkoop van goedkopere vluchten. Door de verschillende data-definities van de entiteit ‘klanten’ werden er vaak dubbele marketingactiviteiten gedaan en dit bracht extra kosten met zich mee. Toen de standaard data library gemaakt was, werd de definitie van de entiteit ‘klanten’ gestandaardiseerd binnen de organisatie. Daarnaast ondersteunden de gestandaardiseerde datavelden de doelstellingen voor de marketinginitiatieven voor een miljoen eindgebruikers. Met deze kleine investering in het datamanagementproces bespaart het reisbureau nu jaarlijks twee miljoen dollar.
Strengere data governance
Organisaties hebben er behoefte aan om controlesystemen te implementeren die veiligheid, kwaliteit en standaarden in de informatie-omgeving bevorderen. Bestuuractiviteiten zoals master datamanagement, metadata management, datakwaliteit- en profilering en data-architectuur brengen zoveel inspanning en investering met zich mee, dat het inzetten van een volledig databestuurprogramma geen optie is. Er is eerder behoefte aan een pragmatische stap-voor-stapbenadering die wordt ondersteund door strategie en investeringen.
De tijd van concurrentie op basis van revolutionaire producten en diensten is voorbij. Wereldwijd verbeteren de bedrijfsresultaten. Daarom zoeken organisaties naar manieren om hun financiële situatie te verbeteren, nieuwe markten aan te boren en aankoopgedrag te definiëren. Daarna richten ze zich op cross- en up-selling en hier zetten ze analytische methoden voor in om de onderliggende data naar boven te halen. Een voorbeeld hiervan is een logistieke organisatie die analytics inzette om vrachtwagens zo min mogelijk ‘leeg’ te laten rijden. Transportplanning werd verbeterd en het bedrijf bespaart hiermee twaalf miljoen dollar per jaar.
Gabriel Schild, Director & Head Benelux, Nordics bij Cognizant Business Consulting
Voorbereiden voor de toekomst
De volgende lijstjes kunnen helpen met het in kaart brengen van de zakelijke behoeften en het voorbereiden op het verbeterde economische klimaat.
Informatiestrategie
• Zijn de prioriteiten van alle afdelingen bekend voor de komende drie jaar?
• Is er een projectplan gemaakt op basis van deze prioriteiten?
• Zijn alle teamveranderingen meegenomen in de overwegingen?
• Is er een bi-competency center gebaseerd op best practices?
• Is er een gedetailleerd proces gevolgd om de behoeften in kaart te brengen voor het competency center ?
DW&BI architectuur
• Is er een overzicht van alle data in de organisatie?
• Is er een gemeenschappelijke datadefinitie voor alle teams?
• Welke informatiebehoefte kan worden ingevuld door cloud- of SaaS-modellen?
• Welke analytische behoeften bestaan er bij de eindgebruikers?
• Is het datamodel geschikt voor huidige en toekomstige analytische behoeften?
Data governance
• Is er een team gevormd dat de dataomgeving centraal beheert?
• Hebben gebruikers vertrouwen in de kwaliteit en betrouwbaarheid van de informatie?
• Zijn gemeenschappelijke data en kpi’s vastgelegd?
• Is de informatiemanagement-omgeving veilig?
Business analytics/ performance management
• Is iedereen zich bewust van zijn prestaties en bijdrage aan het bereiken van de strategische bedrijfsdoelen?
• Zijn er managers voor iedere afdeling die voorstander zijn van analytics- en performancemanagement-oplossingen?
• Wordt er gebruik gemaakt van voorspelmodellen en complexe optimalisatietechnieken in combinatie met beschrijvende statistieken?
• Wordt er gebruik gemaakt van analytische methoden binnen functies en processen?
• Zijn er hoogwaardige gebieden aangewezen (in termen van mogelijkheden en impact) voor het investeren in analyse- en projectmanagementoplossingen?
In het artikel, zeker in de stappen 1 t/m 5, wordt er vanuit gegaan dat de gebruikers beseffen welke informatie ze gebruiken en welke informatiebehoefte ze hebben, en hoe daarin al of niet in wordt voorzien, nu en mogelijk in de toekomst.
Mijn ervaring is, keer op keer, vrijwel zonder uitzondering: Ze hebben geen benul…
Waarna ‘wij’ met z’n allen weer vrolijk aan de gang gaan met een enorm ‘leading the witness’-verhaal, van workshops en brainstormsessies tot implementatie van …?
Zolang de gebruiker geen goede opdrachtgever is, sterven wij in analysis paralysis over totstandbrenging en product; zie de vele, vele bulletlijstjes…
Ben het helemaal eens met Jurgen. Sterker nog vaak weet men niet eens wat de ,doelstellingen voor de komnde jaren zijn; of erger nog, iedereen heeft zijn eigen doelstellingen die niet noodzakelijkerwijs op elkaar aan hoeven te sluiten….
Pas als dat allemaal in orde is kun je met bovenstaande lijstjes aan de slag
Dank voor jullie reaktie’s. Kom deze situatie ook keer op keer tegen bij mijn klanten, en ik raad ze dan ook altijd aan om eerst een goede analyse te doen van korte en lange termijn doelstellingen mbt informatie management en onderliggende basisprincipe’s, en deze analyse vervolgens ook van hoog tot laag te laten valideren.
Vervolgens moet een grondige informatie-behoefte analyse plaatsvinden, en kan de laatste lijst uit het artikel als een standaard checklist dienen.
Een ander breekpunt waar dit soort projekten vaak in verzand is zeer uiteenlopende informatiebehoeftes die de “one size fits all”-oplossing moeilijk toepasbaar maakt. Wat is jullie ervaring hiermee?
Mee eens. Wat de gebruikers willen, is vaak een gereedschapskist met eenvoudige tooltjes om in hun behoefte van het moment te voorzien.
Maar wat ze vergeten is dat daar, om de informatie op een voor de organisatie relevante manier te laten stromen, een flinke ‘engine’ achter moet zitten. Dat is wat de gebruikers uiteindelijk wél krijgen; een kale, half-deugdelijke engine en nou juist niet de leuke speeltjes waar ze om vroegen.
Dat is alleen oplosbaar als op de engine voor iedere gebruiker precies op eigen behoeften aansluitend maar flexibel wegens snel en continu wijzigende wensen, maatwerk wordt geplakt. Hoeveel mag dat kosten …?