Consumenten die kopen bij computerwinkels en computerwebwinkels die zijn aangesloten bij ICTWaarborg worden niet in hun garantierechten beperkt.
Dit laat de brancheorganisatie weten als reactie op het bericht van de Consumentenautoriteit dat onderzoek onder achttien grote winkelketens die consumentenelektronica kopen uitwees dat veel winkels ten onrechte de garantierechten inperken.
ICTWaarborg erkent dat de door de Consumentenautoriteit geconstateerde klachten geregeld voorkomen, "maar voor onze deelnemers hebben we dat probleem ondervangen", zegt Sander Vale, voorzitter van de brancheorganisatie. "De winkels die bij ons zijn aangesloten hanteren consumentvriendelijke algemene voorwaarden en zij weten ook heel goed dat consumenten ook na de garantietermijn nog rechten hebben."
Vale vindt dat ICTWaarborg als organisatie zelfs erg ver gaat op dat gebied. "Wanneer een van onze deelnemers onverhoopt failliet mocht gaan, kunnen klanten van zo’n winkel zelfs nog bij ons terecht als zich buiten de garantietermijn problemen voordoen. Die zullen we dan volledig volgens het consumentenrecht afhandelen. Dat is één van onze waarborgen en daarmee gaan wij verder dan wie dan ook, want nergens anders kunnen consumenten in zo’n geval aankloppen als een bedrijf eenmaal failliet is."
Daarnaast kunnen consumenten bij problemen met een aangesloten winkel bij de brancheorganisatie terecht voor bemiddeling en zijn de consumentenrechten gewaarborgd door een goede en laagdrempelige geschillenregeling in de vorm van de onafhankelijke Geschillencommissie ICTWaarborg, aldus de brancheorganisatie.