14 procent van de Nederlandse ict-managers en -professionals vindt dat hun ict-leverancier het concept van cloud computing niet duidelijk kan uitleggen. Nog eens 15 procent geeft aan dat hun dienstverlener het concept slechts met moeite duidelijk uitlegt. Bij 32 procent blijkt dat wel zonder probleem te lukken. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek dat Computable uitvoerde in het kader van de ICT Services Guide 2010.
Aan het onderzoek deden in totaal 1851 respondenten mee, ict-managers en ict-professionals uit grote en kleine Nederlandse organisaties. 40 procent van hen gaf aan niet te weten of de door hen ingehuurde ict-dienstenbedrijven cloud computing goed kan uitleggen.
In de ICT Services Guide, die 21 mei verschijnt, worden leveranciers per ict-deelgebied door respondenten beoordeeld op zaken als kennis, betrouwbaarheid, prijs en klantcontact. Ook reageren de deelnemers op stellingen over open source, beheermethodieken, service-level agreements, outsourcing en dus cloud computing.
Geen idee
Uit ander onderzoek, uitgevoerd door de belangengroep van softwareleveranciers BSA, blijkt dat 60 procent van de Europeanen niet weet wat 'in de cloud' betekent. Een vijfde van hen heeft geen idee waar gegevens die via internet worden opgeslagen, daadwerkelijk worden bewaard. Daarnaast heerst veel onwetendheid over de verantwoordelijkheid voor de bescherming van gegevens die via webdiensten worden opgeslagen.
In het bedrijfsleven heerst veel onduidelijkheid over cloud computing en bijvoorbeeld de locatie waar gegevens worden opgeslagen. Zo besloot de Amerikaanse Yale-universiteit voorlopig niet over te stappen op de clouddienst Google Apps for Education. Volgens de instelling wilde Google niet zeggen in welke datacentra de universiteitsgegevens worden opgeslagen. Het zoekbedrijf kon alleen een lijst van vijftien landen geven waar de data níet terechtkomt.
Ik vind dat juist die 60 procent ‘onwetenden’ op de goede weg zijn: het doet er niet (meer) toe. Mijn gegevens moeten er zijn waar en wanneer ik ze nodig heb, hoe de leverancier dit regelt is ondergeschikt en voor mij niet interessant. Ik wil alleen wel waarborgen over privacy en beschikbaarheid.
De vergelijking met elektriciteit gaat hier weer op. Waar het vandaan komt maakt mij niet uit, als het er maar is.
@Bauke:
Die vergelijking met elektriciteit is een aardige:
Maakt het echt niet uit waar het vandaan komt?
En als die energie nou afkomstig is uit een totalitaire staat waar ze, alle milieuvoorzorgen aan hun laars lappend, kernenergie of bruinkool kolencentrales hebben. Wat dan? Maakt het dan nog steeds niet uit?
En dat gaat zometeen ook spelen met cloud-outsourcing. Maakt het ECHT niet uit waar het vandaan komt? Analoog aan de sportschoentjes of leuke truitjes, gemaakt door kinderhandjes of afkomstig uit mensonterende achteraf ateliers in donker china?
Nog afgezien van de achterliggende ethische aspecten. Wil je je data (je core business voor sommigen) in vreemde, vage handen. Die er naar goeddunken mee kunnen doen wat ze willen? Wat stel je eens voor iemand begint een data centrum in Wit-Rusland. Daar zijn de percepties van eigendom totaal anders dan bij ons. En data gijzeling is een opkomend fenomeen!
Het is zo jammer dat wederom alleen naar het financiele plaatje gekeken wordt. Als je maar goedkoop kunt out-dingesen. De rest (en de gevolgen op lange termijn) is onbelangrijk. Hebben we dan niks geleerd?
‘Bij 32 procent blijkt dat (het door de dienstverlener uitleggen wat de cloud is, FS) wel zonder probleem te lukken’. Dat is meer dan de percentages van degenen die het niet (14 procent) of met moeite (15 procent) kunnen uitleggen. De kop boven dit artikel had dus misschien beter kunnen luiden: ‘Meeste dienstverleners leggen cloud prima uit’.
Wie durft er ‘in de cloud’ eigenlijk verantwoordelijkheid te nemen voor allerhande aspecten als veiligheid, beschikbaarheid etc?
Die verantwoordelijkheid is immers sterk gedistribueerd in zo’n cloud en ‘zit’ dus overal. Bovendien kunnen de deelverantwoordelijkheden in hedendaagse dynamiek in rap tempo ‘zo maar’ worden overgedragen van jan naar alleman. En hoe (verschillend) worden al die verantwoordelijkheden door al die (snel) wisselende partijen opgevat en waargemaakt? En wie met je eigenlijk aanspreken als er – puur theoretisch natuurlijk 🙁 – onverhoopt iets mis gaat?
Nou, ja – gelukkig kan zo’n 40 procent het ‘allemaal’ uitleggen. Echt? Denk nog eens na…
Gewoon niet aan beginnen als je leverancier het zelfs niet eens aan je uit kan leggen.
Mijn tip:
Hou alle bedrijfsgegevens en applicaties lekker in huis!
Dit mag dan wel ietsie meer kosten, maar je hebt ze altijd bij de hand en niemand anders krijgt ongevraagd toegang tot jouw bedrijfsgeheimen, data en applicaties… simpel 😉
@EH
Als er voldoende vraag naar is komt er vanzelf een aanbieder die een ‘ethisch’ datacentrum aanbiedt (op zonne-energie?). Overigens is regelgeving hier meer bepalend.
Bij bytes op een harde schijf zie ik geen mensonterende werkzaamheden, maar ook dit zou je in het service contract kunnen opnemen.
Maar ik eis wel waarborgen over privacy en ga dus zeker niet in zee met een aanbieder die ‘er naar eigen goeddunken mee kan doen wat hij wil’.
Sterker nog, bij een goede oplossing zorg je er zelf voor dat de aanbieder er niet eens iets zinnigs mee kan beginnen.