Security-bedrijf Check Point betrekt uitdrukkelijk de gebruikers bij zijn nieuwe ‘dataverliespreventie’-product.
Op zijn CPX 2010-event in London kondigde security-producent Check Point een ‘data loss prevention’-product (DLP) aan, dat naast de technologie een uitdrukkelijk beroep doet op de gebruikers. Het uitgangspunt is dat de overgrote meerderheid van datalekken het gevolg is van onwetendheid of ongewilde fouten door het personeel en dus niet fundamenteel malafide van aard is.
Door bij mogelijke lekken de gebruiker expliciet te vragen of hij echt wel de mail of het bestand in kwestie wil versturen, lost Check Point verschillende problemen tegelijk op. Zo worden ‘false positives’ (het oneigenlijk blokkeren van berichten) voorkomen, wat frustraties bij de gebruikers voorkomt. Tegelijk wordt bij de gebruiker het besef gekweekt om voorzichtig om te springen met data. Uit een vergelijkende proef bleek zo dat personen met zo’n menselijk beslissingsysteem na een poos minder fouten maakten.
Naast het DLP-product werd tevens een ‘unified event management’-product aangekondigd in het ‘software blade’-gamma, de SmartEvent Software Blade. Met behulp hiervan kan de security-beheerder vanuit een console de firewall(s), intrusion prevention, DLP en eindpuntsystemen beheren.