Microsoft introduceert twee eigen mobiele telefoons. De Kin One en Kin Two. De toestellen zijn volledig gericht op koppeling met online sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en MySpace. De toestellen moeten de deuk die de leverancier door het geplaagde besturingssysteem Windows Mobile heeft opgelopen, doen vergeten. De introductie van eigen toestellen is opvallend omdat de softwarereus zich eerder voornamelijk op besturingssystemen voor mobieltjes richtte.
De toestellen hebben een uitschuifbaar toetsenbord en een aanraakscherm en bevatten een Tegra-processor van Nvidia. De mobieltjes draaien op Windows Phone for KIN. Het gaat om een besturingssysteem dat volgens de leverancier anders is dan Windows Mobile 6.5 maar wel elementen bevat van het besturingssysteem Windows Phone 7, de opvolger van Windows Mobile. De Kin Two heeft een groter scherm en toetsenbord en een hogere opslagcapaciteit (8GB) dan de Kin One (4GB).
De Microsoft-toestellen moeten in mei 2010 op de Amerikaanse markt verschijnen. In het najaar van 2010 moeten de apparaten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje en Italië op de markt komen. Het is nog niet bekend of en wanneer de toestellen op de Nederlandse markt komen.
Opvallende stap
De stap van de softwarereus naar zelf ontworpen mobieltjes is opvallend omdat de leverancier zich aanvankelijk voornamelijk op besturingssystemen voor mobieltjes richtte en niet op hardware. De software wordt geïnstalleerd op toestellen van mobieltjesfabrikanten. Microsoft bracht daarnaast samen met mobietjesfabrikanten verschillende toestellen op de markt, maar het ontwerp van die toestellen werd uitbesteed aan partners zoals de Taiwanese fabrikant HTC, dat ook toestellen maakt voor Google. Bij het ontwerp van de Kin-toestellen is de leverancier wel vanaf de tekentafel betrokken geweest. De Japanse elektronicagigant Sharp zet de toestellen in elkaar.
Microsoft volgt met de introductie de trend van Google dat een Nexus One-toestel introduceerde en Apple dat de iPhone op de markt bracht. De leverancier zegt echter dat zijn toestellen een andere doelgroep bedienen. Het Kin-toestellen zijn ontworpen rond het idee dat de meestal jonge gebruiker direct foto's video's webpagina's en locaties met anderen wil delen.
Ik vrees toch dat Microsoft hiermee enige jaren te laat is. De markt is al overspoeld door concurrenten en ik denk dat alleen het merk of de uitstraling van de telefoon een koper over de streep kan trekken. De meeste socialnetworkfreaks die ik ken vallen toch meer voor namen als Nokia en Samsung en zitten denk ik niet te wachten op een nieuw merk.
Microsoft moet gewoon telefoons voor de zakelijke markt maken die perfect aansluiten op de bestaande Microsoft infrastructuur. Denk aan Exchange.
Hmmm, een mobieltje met een OS van Microsoft. Klik START om te bellen. Helaas een BSOD…
Waarom MS nu mobieltjes maakt is me echt een raadsel, en ik denk dat dat bij meerdere mensen zo zal zijn. Ik zou zeggen: schoenmaker hou je bij je leest.
@JaapG: Beetje flauwe reactie in je eerste regel. Er zijn al vele jaren mobieltjes met een OS van Microsoft waarmee je prima kunt bellen.
Het antwoord op de vraag waarom een bedrijf een nieuw marktsegment instapt is omdat ze simpelweg denken dat er geld te verdienen valt. Zo raar is dat toch niet? Microsoft heeft dat ook gedaan met de XBox en Apple heeft dat ook gedaan met de iPod en Google heeft dat ook gedaan met GoogleOS.
@Bram: ik bedacht me later idd dat Google en Apple ook met eigen apparatuur op de markt zijn gekomen.
Toch is er een verschil: Microsoft is voornamelijk een software leverancier (besturingssystemen, servers, office etc.). De XBox is een leuke spelcomputer, maar vergeleken met een Wii al wat achterhaald. (btw: ik heb alleen nog een oude Xbox, die te snel vervangen werd door de 360).
Apple daarintegen is van oorsprong een hardware leverancier die zijn computers voorziet van eigen ontwikkelde software (en nu met OSX een Linux variant levert).
En Google startte ooit als zoekmachine. Nu zetten ze behoorlijk breed in met web applicaties, software als browsers en niet te vergeten Google Earth. Ook bij hen is een mobiele telefoon een leukigheidje, dat, als het aanslaat, geld kan opleveren.
Wellicht doet Microsoft het met de Kin One en Kin Two (iemand enig idee waar die namen op slaan?) beter als Apple met de eerste generatie iPhones.
Ik werk ook bij een bedrijf dat in bepaalde dingen geld ziet en er, als het wat lijkt, inspringt. Maar ik vroeg me gewoon af wat de motivatie is. De mobiele telefoonmarkt wordt miz wereldwijd beheerst door Nokia, Sony-Ericsson, Samsung en HTC. Daarnaast de iPhone, Blackberries en nog een paar procent merken die er niet toe doen. Wil Microsoft die markt bestormen of gewoon een paar procent meepakken? Dat is gewoon wat ik me afvraag. Willen ze echt goed uit de bus komen, dan zal het apparaat via dezelfde marketing truuks moeten worden gepromoot als destijds de eerste iPhone. Iedereen wilde ‘m hebben, goed of niet goed. De huidige is pas wat het wezen moet, maar ik hoor wel van sommige iPhone bezitters: eens een iPhone altijd een iPhone!
Ik wens Microsoft dan ook heel veel succes met deze poging.
@JaapG: Ik citeer: “Apple daarintegen is van oorsprong een hardware leverancier die zijn computers voorziet van eigen ontwikkelde software (en nu met OSX een Linux variant levert).”
Valt me nog mee dat je zowel vanuit de BSD-hoek, van de Apple hoek en de Linux community nog geen flame aan je broek hebt hangen 🙂