Klanten van ict-leverancier IBM trokken aan de bel toen zij merkten dat scholen amper opleiden tot mainframespecialist. Sterker nog, in het curriculum komt het mainframe niet voor. Om docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bekend te maken met het mainframe gaf kenniscentrum Ecabo een masterclass voor docenten bij IBM.
‘Het zijn docenten. Die moet je roepen. Ze zijn nooit op tijd', zegt een docent tegen IBM'er en System IT-architect Patrick Bruinsma. Het lokaal in het pand van ict-leverancier IBM is bijna leeg. Bruinsma wil starten met de volgende les in mainframes, maar de docenten zitten nog aan de lunch. Hij loopt het lokaal uit en vraagt of iedereen naar binnen wil komen voor de volgende presentatie. Langzaam stromen de docenten binnen en gaan zitten aan de tafels die in vier rijen staan opgesteld. Bruinsma loopt naar het grote scherm vooraan het lokaal.
Klanten van IBM klopten bij de ict-leverancier aan, omdat ze niet genoeg afstudeerders kunnen vinden die verstand hebben van mainframes. Daarom hoopt IBM dat ROC's studenten weer gaan opleiden in mainframetechnologie. Het bedrijf wil de docenten bijbrengen wat een mainframe is en dat het eigenlijk nog veel gebruikt wordt bij bedrijven. ‘We geven nu helemaal geen les in mainframetechnologie', zegt ict-docent Agnes Garib van het ROC ID College in Zoetermeer. Garib heeft tien jaar met de technologie gewerkt, maar dacht dat het mainframe oude technologie was en amper meer gebruikt werd. Dat bevestigt ook ict-docent Jan Rooks. ‘Het mainframe lijkt nieuw leven te zijn ingeblazen.'
Reclamevideo’s
Rooks heeft samen met zijn collega's voor de koffiepauze te horen gekregen dat het mainframe bij veel bedrijven nog steeds gebruikt wordt. IBM'er Hans Dekkers laat reclamevideo's van de ict-leverancier zien die tonen waar het mainframe dezer dagen nog voor wordt gebruikt en wat het voordeel is ten op zichte van servers. Daarna volgde een presentatie van Wolf Rempt, System Z it-architect en mainframespecialist bij IBM. Hij legt uit hoe het mainframe in elkaar zit. Na de pauze is de praktische toepassing van het mainframe aan de beurt.
‘Overal waar ik kom, ben ik de jongste', start Bruinsma zijn presentatie. ‘En dat ondanks dat ik twaalf jaar werk met mainframes.' Hij vertelt de klas dat er bij bedrijven nog veel mainframes staan. ‘Bij veel ondernemingen staan de belangrijkste applicaties geïnstalleerd op een mainframe. Dat zijn spullen die al dertig jaar werken. Die doe je niet zomaar weg', zegt Bruinsma. Dat heeft wel het gevolg dat veel van de ict'ers die met deze mainframes werken wat ouder zijn, gemiddeld 48 jaar. Een ict'er die aan de slag gaat met het mainframe moet kunnen werken met zogenaamde green screens. ‘Er is wel nieuwe technologie die de schermen moderner maakt', aldus Bruinsma. ‘Maar veel van deze oudere werknemers houden graag vast aan de oude technologie, daarom moet een ict'er toch met dit soort technieken kunnen communiceren.'
Academic initiative
‘Nu zal Clara Coepijn iets vertellen over het academic initiative van IBM', sluit Bruinsma zijn presentatie af. Coepijn, verantwoordelijk voor University Relations bij IBM, loopt naar voren en plugt haar laptop in de beamer. Bruinsma vindt het tijd voor een klein intermezzo. ‘Wie weet waar de Z voor staat in System z', zegt Bruinsma. In zijn hand houdt hij een klein groen doosje vast. ‘Zero Tolerance', roept een docent aan de voorste bankjes. ‘Je bent warm', zegt de IBM'er. ‘Zero wat?' ‘Zero downtime', zegt een docent op de derde rij. ‘Ja, goed', zegt Bruinsma terwijl hij het groene doosje, waar een pennenbak in het model van System z10 inzit, voor de docent neerzet. Ondertussen heeft Coepijn haar presentatie opgestart. ‘Ik zal het kort houden, aangezien mijn tijd eigenlijk voorbij is.' De zaal lacht.
Coepijn vertelt de docenten over het academic initiative van IBM. Via de website van dit initiatief kunnen docenten lesmateriaal downloaden. Daarnaast wil de ict-leverancier graag met de scholen om tafel om een maatwerk les te maken. De leraren zijn enthousiast en hopen dat Ecabo, dat het curriculum voor het mbo vaststelt, het mainframe opneemt in het dit curriculum. ‘En hoe zit het met stages?', vraagt een docent achterin het lokaal. Bruinsma neemt het woord over. ‘We hebben veel grote klanten. Daar kunnen de studenten zeker wat leren. En niet alleen de theoretische kennis, ook de zachte kant komt dan aan bod.' De docenten knikken tevreden. Zij zien mogelijkheden voor het mainframe in hun lessen. Na de laatste presentatie worden de blokken en pennen ingepakt in de tas. De docenten gaan terug naar huis, hun eigen studenten weer de klas in jagen.
Kijk dat gaat de goede kant uit!
MASTER-classes voor ‘de meesters en juffen’.
Welke ict-fabrikant gaat dit initiatief volgen?
‘Kennisoverdracht heb je zelf in de hand’ – Postus51
Dit ie een goed voorbeeld dat het bedrijfsleven zelf iets doen aan de structurele wantoestanden in het ict onderwijs. En zo hoort het -imo- ook.
Onderwijs moet je niet uitbesteden en laten regulieren door ‘ministers’ en andere prutsers in Den Haag die zelf geen inhoudelijk verstand van waar ze me bezig zijn. Kennis overdracht moet je overlaten aan de ‘meesters van het vak’.
Tip voor IBM (of volgers van dit goede voorbeeld)
– Zet ZELF een blijvend KNOWLEDGE-EXCHANGE-PROGAM op tussen kennisbronnen in het bedrijfsleven en leer-gierig onderwijspersoneel.
– Voer de “bedrijfs-opleidings-scholen weer in”
Dan heb je het eindresultaat zelf weer in de hand 😉
– Schaf de leerplichtwet-tot-je-18 af!
Zo kun je jonge talenten eerder de mogelijkheid bieden om hun passie in de ict te gaan volgen.
Dit zou ook een goede zet zijn voor System i, in de volksmond de AS/400, volgens mij wordt dit ook niet gedoceerd, komt het niet eens in de studieboeken voor !?
Dit is net als System z voor de meesten onder ons een zeer onderschat platform.Terwijl het alles kan draaien.
Het is alleen jammer dat alle cursussen voor (aankomende) mainframe specialisten iedere keer door IBM Nederland gecancelled worden. Zo wordt het nooit wat met die kennisoverdracht.
@Erik:
Dat komt omdat kennis over mainframes gezien word als een potentieel gevaar in de handen van “verkeerde individuen”.
Als je goed kijkt naar de kwaliteit van het ict-onderwijs, zie je dat er geen ict-basis-vaaridigheden en dito specialisten meer opgeleid (mogen,kunnen) worden.
Men is nu bezig om een generatie van “ict [button] pushers” klaar te stomen voor het ict-landschap, die net genoeg kunnen en weten om applicaties te bedienen.
De ware ictkennis nodig om “de digitale fundamenten” te kunnen bouwen, verdwijnt langzaam door vergrijzing, natuurlijk verloop van de arbeidsmarkt, samenleving.
Tevens word deze kennis angstvallig geheim gehouden in de handen en hoofden van een steeds kleiner wordend eliteclubje mensen van bepaalde machtige ict-corporations ;-). Ze willen de opgebouwde macht behouden over belangrijke ict-infrastructeren in dienst van “Big Brother”..
Remember…
Knowledge == Power == Total Control 😉
En de MCSE’ers maar zoeken naar de startbutton.
Met alle respect voor dit initiatief. Maar geen enkele MBO-er met een ICT achtergrond zal een system Z aanraken alleen al omdat er zodanig bedrijfskritisch applicaties op die bakken draaien dat een bedrijf er echt niet een MBO-er erop zullen zetten.
Maar als het puur om het educatieve informatie te geven over mainframes dan is dat zeker van meerwaarde voor het onderwijs. Er zou ook meer moeten gebeuren mbt meer informatie over bijvoorbeeld verschillende processorarchitecturen zoals PPC, x86, Sparc64 etc en de grobale verschillen tussen RISC en CISC processoren.
Ik ben een MBO-er en werk al 15 jaar op een mainframe.
Maar nog afgezien van het feit dat je als MBOer echt wel aan een mainframe kan komen te zitten. Je zal in een opleiding al vroeg aandacht moeten besteden aan (alle) stromingen in een vakgebied. Iemand die op MBO nooit een mainframe heeft gezien zal een andere richting in gaan. En dan is de kans klein dat hij/zij ooit nog met een mainframe zal werken, ook bij verdere vervolgopleidingen.
@Berry MBO van 15 jaar geleden is een heel andere wereld dan MBO van nu.
Het is niet voor niets dat IBM deze stap (eindelijk eens) zet.
Ik kan tegenwoordig nog niet eens gewone vakterminologie gebruiken.
Zelfs standaard uitdrukkingen als RS232, I-triple-E, of VT220 kent men echt niet meer hoor.
Meer bedrijven (maar vooral klanten die studenten in dienst willen nemen) zouden bij scholen moeten aangeven dat ze met een probleem zitten dat je niet oplost door de docent maatschapijleer ook maar even een ICT vakje te laten doen.