Met het uitbesteden van de infrastructuur is natuurlijk niet de behoefte aan informatie over het netwerk verdwenen. Sterker nog, juist als je de infrastructuur niet meer in eigen hand hebt, wil je weten wat de status en de performance is. Vodafone heeft daarvoor de Service Navigator ontwikkeld, een web-portal waarmee de beheerder direct toegang krijgt tot de managementsystemen van Vodafone. Op die manier kunnen klanten onder andere “hun” routers, poorten en verbindingen monitoren en inzicht krijgen in de status omtrent mutaties, vragen en incidenten.
"Elke minuut lezen we via SNMP (Simple Network Management Protocol) alle eindapparatuur uit," vertelt Roy van de Kamp, presales consultant bij Vodafone Enterprise Solutions. " Door (pro-)actieve monitoring van de netwerk-elementen en diensten van klanten kunnen trends gevolgd worden en kunnen potentiële toekomstige issues voorkomen worden. Die informatie visualiseren wij weer voor de klant."
Performance
Een beheerder kan bijvoorbeeld op basis van de verkeersgegevens beslissen om meer capaciteit af te nemen. Afhankelijk van de gebruikte audio codecs verbruikt VoIP (Voice over IP) 50 of 100 kbps per gesprek. "Daaruit kun je afleiden hoeveel calls er gelijktijdig op het netwerk plaatsvinden. Het is gebruikelijk om in een kantoorsituatie uit te gaan van een netwerkcapaciteit in een verhouding van 1 gelijktijdig gesprek ten opzichte van 5 IP-toestellen. Maar als in de loop der tijd het aantal gebruikers of het belgedrag van de gebruikers verandert, dan zie je aan onze rapportages dat je de capaciteit moet aanpassen."
Wil je meer weten, dan moet je bij Vodafone een verzoek indienen om een specifieke verbinding te laten meten. Dan kun je echt zien welke protocollen over welke poorten en verbindingen worden getransporteerd. In dit geval gaat het echter meestal niet over trendmetingen maar over (performance-)problemen. "Als je een verbinding regelmatig ziet pieken, dan kan deze voor vierentwintig uur "in meting" worden gezet om de oorzaak te achterhalen," aldus Van de Kamp. "In de rapportage kun je zien of het bijvoorbeeld om internet-verkeer gaat, om Citrix-verkeer of om VoIP-gesprekken."
IT-diensten
Wie nog meer wil, kan zelf SNMP read access krijgen voor de eindapparatuur. Op die manier kan statusinformatie in de beheersuite van de klant worden verwerkt. Meestal betreft het grote organisaties die hun eigen software hebben draaien. Volgens Van de Kamp gaat het echter om minder dan vijf procent van hun klantenbestand. "Je ziet dat eigenlijk alleen bij grote ondernemingen. In het middensegment en daaronder heeft men die systemen niet in huis."
Wie juist minder wil, en dus meer van zijn IT-systemen buiten de deur wil hosten, kan daarvoor bij een partner van Vodafone terecht. Het bedrijf biedt wel colocatie-diensten maar heeft geen eigen datacenters. Volgens Van de Kamp zijn klanten beter (lees: goedkoper) af als ze dat direkt doen. "Vodafone richt zich specifiek op beheerdiensten en beheerde netwerkdiensten. Het managen van een datacenter en het aanbieden van applicaties behoren niet tot onze core business. Wel zal Vodafone steeds meer diensten vanuit het netwerk zelf gaan aanbieden, net zoals dat bij mobiele telefonie het geval is." Of Vodafone in de toekomst misschien ook IT-diensten gaat leveren, durft Van de Kamp niet te zeggen. "Ik zie dat nu nog niet, maar het zou best kunnen dat klanten in de toekomst meer willen. Vanzelfsprekend volgen wij de ontwikkelingen in de markt en spelen wij daar adequaat op in. Nu werken we daarbij vooral samen met partners, tot tevredenheid van ons en onze klanten."