Nog niet zo heel lang geleden schreef ik een whitepaper met desktopvirtualisatie als onderwerp. Hoe kan je als organisatie door het adopteren van een nieuwe technologie op verschillende vlakken voordeel behalen? De genoemde whitepaper is voornamelijk conceptueel en met algemene voorbeelden. Hoe zou die whitepaper er nu uitzien?
Nu zou de paper voornamelijk voorbeelden uit eigen praktijk bevatten. De ontwikkelingen rondom desktopvirtualisatie gaan nog steeds enorm snel. Technieken die we kunnen toepassen zijn sterk verbeterd, toegevoegd of uitgebreid. Denk hier aan 3D, HD en audio. Ook de toepasbaarheid van vertrouwde protocollen als IP verhogen het aantal bouwblokken waarmee we oplossing kunnen vormen. Belangrijkste ontwikkeling is echter de steeds groter wordende interesse vanuit de markt. Het aantal implementaties stijgt snel.
Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom een vernieuwend concept zo snel is omarmd. Ten eerste is virtualisatie inmiddels een volledig proven technologie. Daarnaast gaat de ontwikkeling van krachtige hardware dusdanig snel dat de kosten voor een volledige virtuele desktop infrastructuur zijn te overzien. Nu oude showstoppers niet meer aanwezig zijn kunnen organisaties zich daadwerkelijk gaan verdiepen in de mogelijkheden die nieuwe technologie als VDI en desktop delivery met zich meebrengen. Omdat de mogelijkheden zeer divers zijn kan voor nagenoeg ieder probleem een passende oplossing worden bedacht. We redeneren niet meer vanuit een product maar andersom. Dit geeft ons de mogelijkheid de businessdrivers van een organisatie als uitgangspunt te nemen. Daarin schuilt de ware kracht.
Businessdrivers
Juist de verschillende aspecten rondom een desktop raken deze businessdrivers. Allereerst gebruikerservaring. Veel organisaties adopteren een nieuwe manier van werken. Medewerkers zitten niet meer van negen tot vijf op kantoor, maar zijn veel vrijer hun tijd zelf in te delen. Dit betekent wel dat iedere medewerker in de gelegenheid moet zijn om 24×7 gebruik te maken van benodigde ict-functionaliteit. Dit 'anytime' principe gaat vanzelf gepaard met 'anyplace'en 'anything'. Ict-afdelingen hebben dus de interessante uitdaging om onder deze voorwaarden hun diensten te faciliteren. Omdat de meeste bedrijven geen supportafdelingen inrichten die 24 uur per dag worden bemand, rust het nieuwe werken dus sterk op de achterliggende techniek.
Ook de vraag of 'anyone' dezelfde functionaliteit krijgt aangeboden is relevant. Vaak is dit juist niet het geval, immers hangt het af van de functie en bijbehorende specifieke werkzaamheden van de gebruiker in de organisatie. Hoe groter en complexer de organisatie, hoe diverser het desktoplandschap. Om de kosten, meestal de belangrijkste businessdriver, onder controle te houden is het essentieel om nieuwe technieken te omarmen. Zo niet dan verzanden organisaties in onoverzichtelijke en onbeheersbare desktopinfrastructuren, ofwel doen ze concessies aan functionaliteit en de afstemming op de wensen en eisen van gebruikers. Gevolg van het nieuwe werken is een groter veiligheidsrisico. Overal kunnen werken betekent dat bedrijven bewuster moeten omgaan met de risico's die het met zich meebrengt. Desktops en data centraliseren helpt hierbij.
Trend
De enorme interesse vanuit de markt naar manieren om de desktop aan te pakken is de trend die momenteel niet te stoppen is. Tegelijkertijd merk ik dat er, mede vanwege de grote verscheidenheid aan producten en oplossingen, onzekerheden voortvloeien uit deze interesse. Men ziet het spreekwoordelijke bos niet meer door alle bomen die we planten in de markt. Beslissingen worden dan uitgesteld. Juist de partijen die in staat zijn complexiteit te vertalen naar eenvoud zijn het meest succesvol. Dit vergt verregaande kennis van de verscheidenheid aan producten en oplossingen, maar bovenal inzicht in de klant. We kunnen nu eenmaal geen doos 'nieuwe desktopaanpak' verkopen. Adviseurs die dit beheersen zijn verzekerd van succes.
Door desktop virtualisatie zal het BYOC model eindelijk de voorzet krijgen waardoor het tot de nieuwe standaard zal worden. De business zelf heeft enorm voordeel hierbij.
Nu zijn ICT kosten een stuk beter te budgeteren, doordat het mogelijk is voor bedrijven om nu een bepaald bedrag toe te wijzen aan hun medewerkers om hiermee end-devices zoals laptops of smartphones (met bijbehorende HW-support) aan te schaffen.
Bedrijven kunnen nu één van de grootste kostenposten van hun ICT (onderhoud, vervanging cyclus PC’s en laptops) als verantwoordelijkheid bij medewerkers zelf neerleggen. De focus van een ICT afdeling zal steeds meer gaan liggen op het datacenter.
Medewerkers zullen hierdoor meer tevreden en een stuk productiever worden, omdat ze eindelijk kunnen werken op het end-device van hun eigen keuze.
Beveiliging en veiligstellen van bedrijfsgegevens op laptops zal een stuk eenvoudiger worden, doordat dit nu centraal binnen het datacenter kan worden gedaan.
Op dit moment is ook onze ervaring dat het gebruik van Virtuele Desktop Infrastructuur (VDI)sterk in opkomst is. VDI wordt bij verschillende organisaties al in productie toegepast en bij enkele organisaties op grote schaal >1000 users. Natuurlijk zijn onderwerpen als: eindgebruikers ervaring, storage, licensing, schaalbaarheid en beheer en image-management belangrijk voor het “grote” succes wat VDI zal gaan worden. Helaas is een nauwgezet design, planmatige uitvoering en gepland beheer geen garantie op succes. Een duidelijke ICT-visie, ICT-strategie en ICT beleid zijn onontbeerlijk voor het bouwen, exploiteren en beheren van een Server-Hosted VDI oplossing.
Onze ervaring op grote schaal is de sleutel tot een meer schaalbare oplossing die het toekomstbeeld zal bepalen. Met >1400 users op de goede weg! In ieder geval is de VDI verwachting voor de komende 5 jaar zeer hoog gespannen!
Voor bedrijven en instellingen is een migratie van “conventionele” client-server omgevingen naar VDI, in een virtuele server-omgeving tot een omvang van zo’n 1000 users, een project wat menig ICT leverancier tegenwoordig succesvol kan opleveren. Onze ervaring leert dat bij implementaties/migraties vanaf deze omvang eerst een gedegen vooronderzoek noodzakelijk is, waarbij een adviseur/projectmanager van de opdrachtgever intern de nodige voorbereidingen moet doen om het project te laten slagen. Niet alleen het financiële aspect moet kloppen, maar ook de organisatorische en menselijke aspecten die door een directie moeten worden gefaciliteerd en uitgedragen. De reeds eerder genoemde ICT visie, -strategie en –beleid dienen in de organisatie duidelijk te zijn en ingevoerd. Het migratieproject kan hiervoor natuurlijk als trigger/katalysator dienen om dit te regelen!
Vanzelfsprekend is aan de kant van de systeemintegrator/leverancier een counterpart nodig die de eisen/wensen van de opdrachtgever begrijpt en technische oplossingen hiervoor mogelijk maakt. De grootste uitdaging is om reeds bestaande systemen/platforms/applicaties probleemloos op de “nieuwe” VDI omgeving te laten werken. Dit betekent soms multidisciplinaire projecten met meerdere (software/hardware) leveranciers.
Vooral in grote organisaties >1000 users en in gemeentelijke of (semi-) overheidsinstellingen betekent dit een doorlooptijd van minimaal 1,5 jaar (incl. aanbesteding) om een succesvol migratieproject te kunnen uitvoeren. Voorwaarde is dan wel een goed partnership tussen opdrachtgever en opdrachtnemer! Indien de nieuwe omgeving probleemloos draait is één ding zeker. De organisatie werkt dan wel met een (nu nog) innovatieve techniek in een flexibele en schaalbare omgeving, waarvoor minder beheerkosten en stroom noodzakelijk is.