Voor de tweede keer in ruim een halfjaar hebben klanten van telecombedrijf Colt urenlang geen gebruik kunnen maken van internet en diverse ip-diensten. Het betreft de dienstverlening in Nederland, België en delen van Frankrijk. Klanten daar ondervinden sinds 8 april 2010 hinder. Volgens het bedrijf zijn de problemen inmiddels verholpen en de meeste gebruikers weer online. Ondertussen wordt gezocht naar de oorzaak van het euvel.
In september 2009 duurde het drie dagen voordat alle klanten van Colt het internet en de ip-diensten weer konden gebruiken. Na onderzoek bleek dat overbelasting van het netwerk de oorzaak van de storing was. Dat zou het gevolg zijn van een zogeheten broadcast storm, een plotse toename van dataverkeer op het netwerk. Dat wordt vaak veroorzaakt door loops in de netwerkswitches, legde een woordvoerder destijds uit.
De storing in september had vooral gevolgen voor Colt-diensten zoals internettoegang, IPVPN, LANLink, Ethernet en IP Access. Telefonie en de meeste datadiensten deden het volgens het netwerkbedrijf destijds wel. Het is onbekend of nu dezelfde diensten zijn getroffen.
Het is niet bekend of ook de storing van 8 april 2010 is veroorzaakt door een broadcast storm. Computable wacht nog op een reactie van Colt.
Alles begint met goede monitoring. En daar faalt het bij de meeste netwerken.
En dan pas begin je aan single point of failure toestanden. Een ontdubbeling van hardware zonder monitoring wordt sowieso na 1j – 2j … een single point of failure.
Bewaking hoeft echt niet duur te zijn