De verkoop en ontwikkeling van lokaal geïnstalleerde bedrijfssoftware blijft een hoofdrol spelen in de bedrijfsstrategie van SAP. Dat zei co-ceo Jim Hagemann Snabe tijdens de openingsrede op de bijeenkomst van de Vereniging voor Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) in Maastricht. Het bedrijf ziet software die als webdienst wordt aangeboden vooral als aanvulling op erp-systemen die lokaal bij bedrijven draaien.
Volgens de SAP-baas willen de meeste grote bedrijven het lot van het erp-systeem in eigen handen houden. De algemeen-directeur van de leverancier ziet software as a service (SaaS) vooral als additionele software bij lokaal geïnstalleerde erp-paketten. Het gaat bijvoorbeeld om software voor het beheer van de toeleverancierketen (supply chain management) of financiële software die wordt geleverd als webdienst en als een laag op het erp-systeem komt.
De leverancier ontwikkelt samen met partners verschillende toepassingen die als webdienst worden aangeboden. Hagemann Snabe maakte ook bekend dat zijn bedrijf halverwege 2010 het SAP Business by Design gaat introduceren als standaardplatform voor webdiensten voor middelgrote en kleine bedrijven. De datum voor de introductie op de Nederlandse markt is nog niet bekend. Verder ontvouwde de Deen dat zijn bedrijf zich richt op de ontwikkeling van applicaties voor mobiele apparaten.
‘Traag’
Critici vinden dat de leverancier de marktvraag naar software die via internet wordt aangeboden teveel links laat liggen. Ruud Ramakers, lid van het SaaS en Cloud-netwerk van ICT~Office: 'SAP heeft moeite om op de trend van software als webdienst te volgen. Het is een beursgenoteerd bedrijf en kan niet zomaar een ommezwaai maken. Ze spelen traag in op de laatste ontwikkelingen.'
Door economische omstandigheden en technische veranderingen zoals de opkomst vaan breedbandinternet en de toename van softwareontwikkeling via het web heeft software als webdienst de laatste jaren een vlucht genomen. De deelnemers aan een discussie over de toekomst van SaaS tijdens het VNSG-congres voorspelden dat ook het laatste heilige huisje van de bedrijfssystemen: erp-software, in de toekomst ook grotendeels via internet wordt afgenomen. De deelnemers noemden de opkomst van software als webdienst een ontwikkeling die niet te stoppen is.
“de trend van software als webdienst” zegt “Ruud Ramakers, lid van het SaaS en Cloud-netwerk van ICT~Office”
Natuurlijk zegt Ruud dat, als lid van de bewuste netwerken kan hij ook niet anders.
Hij realiseert zich alleen niet dat het niet gaat om de techniek (via internet of niet, wat kan management dat schelen). Het gaat om de risico’s. Als je het binnen stalt weet je wat je hebt. Als je het buiten neerzet in deze onvolwassen markt is dat nog maar afwachten.
Ruud Ramakers heeft hier een punt. De marktvraag stijgt bijna net zo hard als het aanbod van SaaS en niet in de laatste plaats door desastreus verlopen on-premise ERP-implementaties en de krankzinnig hoge kosten om een lokale ERP-omgeving in de lucht te houden. Dat de jonkers in Waldorf hier niet armer van worden en vraagtekens plaatsen bij een nieuw (winst)model is volkomen begrijpelijk, maar getuigt ook van beperkt inzicht in de huidige ontwikkelingen.
Natuurlijk kent SaaS, met name op het gebied van security/compliance/legal/privacy, de nodige (formidabele) uitdagingen. Maar de SaaS/Cloud-markt ontwikkelt zich razendsnel en ook op deze gebieden zie ik vorderingen al gaat de commercie altijd een stap harder vooruit dan beveiliging.
Sinds wanneer is de vraag naar een middel (SaaS, Cloud, SNA, SAA, Windows, Linux, enz. en ook ERP) een antwoord op de vraag naar adequate oplossingen? Zolang hier vrijwel alleen door ICT-industie trendwatchers en specialisten wordt gepraat blijft dat de vraag. Deze wordt versterkt door de vele “afwijking van plannen” die behalve heel veel direct geld (€), ook veel indirect geld (continuïteit, belasting van organisatie en mensen, enz.) kosten.
ERP was een goede poging: planning van de resources van een organisatie. De volgende stap was m.i. in de verkeerde richting: organisatie van de administratie. Een meer logische stap zou zijn geweest: monitoring van de planning; daarna pas de administratie.
Helaas is de beheersing van primaire processen in de meeste gevallen nog steeds het uitgangspunt van de automatisering.
Helaas is de beheersing van primaire processen in de meeste gevallen nog steeds NIET het uitgangspunt van de automatisering.
Mijn excuses, ik was iets te veel bezig met hoe het ook zou kunnen zijn . . .