Bijna een kwart van de bedrijven in Nederland die software van SAP gebruiken (24 procent) keert terug naar het onderhoudmodel voor standaardsupport. Dat blijkt uit een enquête van de Vereniging voor Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG). De softwareleverancier draaide in januari 2010 de verplichte overgang naar een uitgebreider onderhoudsprogramma, enterprise support, terug en bood klanten de mogelijkheid om terug te stappen naar het oude onderhoudsmodel.
Uit de enquête blijkt dat bedrijven die zich inhoudelijk verdiept hebben in de verschillende onderhoudsmodellen, door bijvoorbeeld informatiesessies bij te wonen, er vaker voor kiezen om voorlopig vast te houden aan enterprise support.
De leveranciers en gebruikers liggen sinds 2008 in de clinch over de verplichte overgang naar een nieuw onderhoudsmodel. De bedrijfssoftwareleverancier besloot in juli van dat jaar het onderhoudsprogramma te standaardiseren. De leverancier dwong gebruikers van standaard support over te stappen naar het volgens gebruikers duurdere en meer uitgebreide onderhoudsprogramma enterprise support. Die beslissing leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar zouden stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten.
Twaalf verschillende gebruikersverenigingen, verenigd in SAP User Group Executive (SUGEN), kwamen in opstand tegen de beslissing van de softwareleverancier. De leverancier en de boze gebruikers kwamen overeen dat de meerwaarde van het nieuwe onderhoudsmodel werd onderzocht. Door een benchmark moest duidelijk worden of de prijsverhoging ook daadwerkelijk zorgde voor de verbetering van het onderhoud van de bedrijfssoftware
Onderzoek
Eind 2009 werd dat onderzoek verlengd. Uit de resultaten was toen nog niet duidelijk of de door de leverancier beloofde verbetering van het onderhoud ook voor de lange termijn gelde. Dat onderzoek blijft doorlopen omdat de softwareleverancier nog steeds wil aantonen dat enterprise support meerwaarde heeft en op termijn goedkoper is.