Intelligente data-analyse gaat ons redden van de informatie-ondergang. Dat denkt de nieuwe general manager van Lotus, Alistair Rennie. Hij was even in Nederland om gebruikers onder het motto 'Lotusphere comes to you' op de hoogte te brengen van de belangrijkste ontwikkelingen binnen Lotus. 'We moeten het probleem oplossen dat mensen worden overladen met enorme hoeveelheden informatie. Wij denken dat de oplossing daarvoor bestaat uit intelligente data-analyse.'
'Binnen de komende drie tot vijf jaar komen een aantal ontwikkelingen samen. Mensen willen clouddiensten flexibel afwisselen met diensten die draaien binnen hun eigen bedrijfsmuren. Mobiele apparaten wordt in plaats van nice-to-have het primaire apparaat dat mensen gaan gebruiken. We moeten daarnaast het probleem oplossen dat mensen worden overladen met enorme hoeveelheden informatie. Je krijgt zoveel mails, news feeds, blog spots, verzoeken om je binnen een online netwerk met iemand te verbinden. Het wordt steeds moelijker te bepalen wat relevant is. Wij denken dat de oplossing daarvoor bestaat uit intelligente data-analyse. Die kan informatieruis wegfilteren.'
Kunt u een voorbeeld geven?
'Stel je voor dat een verkoopmedewerker zich op vijf minuten van een klant bevindt, voor het geven van een presentatie. Die wil de laatste informatie uit het crm-systeem, is geïnteresseerd in recente mails van de klant, en wil misschien een door een collega bijgewerkte presentatie downloaden uit zijn mailsysteem. Ondertussen vraagt hij zich af hoe laat het is en waar hij moet zijn. Dus hij pakt zijn smartphone, begint vanaf dat kleine schermpje die presentatie down te loaden, bidt dat hij toegang krijgt tot het crm-systeem, opent tegelijkertijd zijn kalender om te kijken hoe laat het is, en zoekt naar relevante mails van teamleden. Het zou veel gemakkelijker zijn om simpelweg al die informatie toegeleverd te krijgen vanaf je mobiele apparaat: hier is de gedownloade presentatie, hier zijn de laatste toevoegingen van het crm-systeem, hier is een kaart van waar je bent en waar je heen moet.'
De persoon die u beschrijft komt erg ongeorganiseerd op mij over.
'Dat kan zijn, maar dit scenario is wel gebaseerd op studies van realistisch gedrag en gesprekken met klanten. Daaruit komt naar voren dat ze te veel informatie hebben en moeite hebben om de relevante informatie bij elkaar te krijgen.'
Hoe kan ik erop vertrouwen dat zo'n systeem exact doet wat ik wil?
'Dat kan bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat het in de loop van de tijd perfect raakt afgestemd op de gebruiker door feedback te vragen. Bovendien: juist om die reden besteden we veel tijd aan het perfectioneren van analytics. Daarom investeren we in Cognos en SPSS. Om ervoor te zorgen dat systemen intelligenter worden.'
Hoe gaat u de strijd winnen van concurrenten als Google en Microsoft?
'Het centrale doel van Google is: hoe verdien ik nog meer geld aan advertentieverkoop? Ze denken niet na over de vraag hoe een bedrijf beter contact kan leggen met zijn klanten en zijn bedrijfscultuur kan aanpassen. Dat is wat we via onze klanten horen. Producten als Wave genereren veel hype, maar zijn niet geschikt om mensen te helpen samen te werken. En Buzz: dat toonde privé-contactlijsten open en bloot op het internet. Wat betreft Microsoft: we zien momenteel het begin van het einde van dat bedrijf. Over tien, vijftien jaar, wat is dan nog de rol van Windows? Ik denk niet dat mijn kinderen tegen die tijd een document schrijven in een kantoorpakket, en dat aan elkaar gaan mailen.'
Hoe veilig is de cloud en hoeveel vertrouwen hebben klanten daarin?
'Dat is net zoveel een regie- als een technische kwestie. De Yale-universiteit wilde hun mailsysteem onlangs naar Gmail verplaatsen, maar zag daarvan af omdat Google als beleid hanteert om niet te vertellen waar je gegevens zijn. Voor veel bedrijven is dat niet acceptabel. IBM gaat veel pragmatischer met dat vraagstuk om. We hebben veel ervaring in het draaien van dat soort omgevingen. Wereldwijd en al jaren lang, ook wat betreft advieswerk over juridische kwesties rond dataopslag. Ons doel daarnaast is niet om data te doorzoeken en op grond daarvan advertenties te verkopen. Ons doel is om een samenwerkingsplatform te leveren dat veilig is.'
Alistair Rennie
Alistair Rennie is sinds januari 2010 general manager van Lotus Software en de WebSphere Portal voor IBM. Hij studeerde economie en bedrijfskunde. In 1989 kwam hij bij IBM binnen als stagiair in een softwarelaboratorium in Ontario. Daarna was hij als projectleider betrokken bij de ontwikkeling van C en C++ -compilers en Java ontwikkeltools. Ook leidde hij de acceptatietesten van de eerste versie van WebSphere. In 1999 verliet hij tijdelijk IBM, om als marketing manager te gaan werken voor een Canadese startup die financiële diensten op mobiele apparaten ontwikkelde. Na zijn terugkeer bij IBM werkte hij op het gebied van pervasive computing. Vanaf 2005 concentreerde hij zich op Lotus.
“We moeten het probleem oplossen dat mensen worden overladen met enorme hoeveelheden informatie. Wij denken dat de oplossing daarvoor bestaat uit intelligente data-analyse.”
Leuk verkoop argument…
Nieuwe modernere digitale dweilen (en filters) verkopen, terwel de informatie-kraan nog wagenwijd openstaat 🙂
“Je krijgt zoveel mails, news feeds, blog spots, verzoeken om je binnen een online netwerk met iemand te verbinden.”
Zoals er hier over gepraat word, lijkt het alsof “de informatiestroom” een eigen leven leid en je kan verzuipen. Niets is minder waar! Een beetje online dienst laat zich net zo makkelijk weer afmelden, un-subscriben, dus waar heb ik zo’n digitaal filter voor nodig dan?
“InformatieOverload heb je zelf in de hand – Postbus 51”