Twaalf onderwijsinstellingen, verenigd in Triple A, hebben een nieuw kernregistratiesysteem gebouwd. Het systeem Tribe KRD is gebouwd door Educus, een samenwerking tussen leveranciers van onderwijssoftware Topicus en Stoas Learning. Het systeem is inmiddels bij het ROC Aventus in Apeldoorn en het Wellantcollege in de regio Utrecht opgeleverd. Het budget voor het project is drie miljoen euro.
Tribe KRD is speciaal gebouwd voor de onderwijsinstellingen. ‘Er is wel gebruiktgemaakt van delen van software van Topicus', zegt directeur Henk van der Molen van Educus. ‘De opdrachtgever wilde zelf kunnen bepalen hoe het te bouwen systeem er uit moet zien.' Daarnaast wilde Triple A dat zoveel mogelijk open source software wordt gebruikt en dat het systeem een service-oriented architectuur (soa) heeft. ‘Nu kunnen modules als webservices aan het systeem worden gekoppeld. Dat wilde Triple A. Zij willen bijvoorbeeld een roostersysteem of elektronisch leeromgeving (elo) van een andere partij aan het systeem kunnen koppelen.'
Educus bouwde het systeem volgens het agile-principe. ‘Elke twee weken werd een stukje software opgeleverd', vertelt Van der Molen. Parallel aan de software-ontwikkeling werd begonnen met de conversie van de data naar het nieuwe systeem. ‘De eindgebruikers waren meteen de testers van het systeem. Ze keken niet alleen of het systeem voldeed aan de eisen, maar wisten meteen of het systeem ook technisch werkt.'
Goede samenwerking
Van der Molen zegt dat de ontwikkeling van Tribe KRD zó voorspoedig verliep, dat de aangesloten instellingen het systeem eerder dan gepland gaan gebruiken. ‘Dat komt door de goede samenwerking tussen leverancier en klant. Triple A had heel duidelijk op papier staan aan welke eisen de software moest voldoen.'
Hij vervolgt: 'Het was de bedoeling dat het eerste jaar zou worden ontwikkeld en dat de scholen het tweede jaar zouden schaduwdraaien. De ontwikkeling ging zo voorspoedig, dat we het schaduwdraaien hebben overgeslagen en direct de stekker uit het oude systeem trokken.'
Triple A bestaat uit een aantal regionale opleidingscentra (roc's) en agrarische opleidingscentra (aoc's) die samenwerken in enkele initiatieven in het mbo-veld, waaronder ict. Het gaat om onderwijsinstellingen in het beroepsonderwijs en volwasseneducatie (bve).
Bijzonder dat er zoiets wordt opgeleverd zonder vertragingen.
Ik geloof er niks van. Overheidprojecten lopen nooit volgens planning. Verder is 3 miljoen wel erg weinig voor zo’n belangrijk systeem. Ik wil wel eens reacties horen van iemand van de administratie van een ROC!
Ik zie niet in waarom iets men kan voorlopen op planning. Als de klant zo wil werken kan agile een aanzienlijke versnelling opleveren. Je verspilt namelijk geen tijd met functionele analyse etc….. Ook het testen loopt anders. Het is echter een gok die de klant neemt en veel hangt af van de ontwikkelaar en hoe goed die meedenkt en vooruit kijkt voor de klant. Agile development kan ook tot het tegenovergestelde leiden. Dit spreekt van een goede automatiseerder en een klant die wil leren en niet te star is.
Stoas en de scholen zullen nu de slag moeten maken met implementeren. De software is klaar, nu de inrichting nog. Dat zal wel een jaar duren met in totaal 12 scholen. Klaar is dus relatief in dit opzicht.
Waarom steeds die negatieve benadering. Is dit het onderwijs eigen. Er wordt toch steeds goed werk gedaan ook buiten de scholen.
Consultant stelt de kernvraag die het artikel niet beantwoordt: is er al geimplementeerd of niet? Draait de applicatie al in de praktijk? Is er al ervaring met de toevloed van nieuwe deelnemers aan het begin van het schooljaar en de eerste chaotische weken van het schooljaar wanneer de meeste mutaties verwerkt moeten worden?