Door stroomuitval in een datacentrum van telecomaanbieder Telfort konden vierhonderdduizend klanten op dinsdagavond 6 april urenlang geen gebruikmaken van internettelefonie en mobiel internet. Het bedrijf onderzoekt nog hoe de storing ontstond en waardoor de noodaggregaat de stroomvoorziening niet automatisch overnam. Technici van het telecombedrijf en van energieleverancier Nuon zijn lange tijd bezig geweest om de storing te verhelpen, meldt voorlichtster Renske Algra van Telfort.
Om tien uur ’s avonds kwam de stroomvoorziening weer op gang. De aanbieder kon daardoor zijn dienstverlening in de loop van de nacht geleidelijk herstellen. Internetten op mobiele telefoons was tot acht uur vanmorgen niet mogelijk. Het was gedurende de storing wel mogelijk om mobiele telefoongesprekken te voeren, aldus Algra.
In eigen beheer
Het getroffen datacenter van het telecombedrijf staat in Amsterdam en verzorgt het internetverkeer van de honderdduizenden abonnees. Telfort heeft de locatie in eigen beheer, net als de andere vier datacenters van de aanbieder. Het was volgens Algra niet mogelijk om het internetverkeer te routeren via andere locaties.
Het kan zijn dat routers niet automatisch met internet verbinden, legt de woordvoerster uit. Ze raadt aan om de routers in dat geval uit te schakelen en na tien seconden weer aan te zetten.