Door stroomuitval in een datacenter van telecomaanbieder Telfort konden vierhonderdduizend klanten dinsdagavond 6 april urenlang geen gebruikmaken van internettelefonie en mobiel internet. Het bedrijf onderzoekt nog hoe de storing ontstond en waardoor het noodaggregaat de stroomvoorziening niet automatisch overnam. Technici van het telecombedrijf en van energieleverancier Nuon zijn lange tijd bezig geweest om de storing te verhelpen, meldt voorlichtster Renske Algra van Telfort.
Om tien uur 's avonds kwam de stroomvoorziening weer op gang. De aanbieder kon daardoor zijn dienstverlening in de loop van de nacht geleidelijk herstellen. Internetten op mobiele telefoons was tot acht uur vanmorgen voor veel mensen niet mogelijk. Het was tijdens de storing wel mogelijk om mobiele telefoongesprekken te voeren, aldus Algra.
In eigen beheer
Het getroffen datacenter van het telecombedrijf staat in Amsterdam en verzorgt het internetverkeer van de honderdduizenden abonnees. Telfort heeft de locatie in eigen beheer, net als de andere vier datacenters van de aanbieder. Het was volgens Algra niet mogelijk om het internetverkeer te routeren via andere locaties.
Het kan zijn dat routers niet automatisch met internet verbinden, legt de woordvoerster uit. Ze raadt aan om de routers in dat geval uit te schakelen en na tien seconden weer aan te zetten.
Ik kon gisteren om 23:00 alweer mobiel internetten.
Boeiend wat jij als individu kon.. Belangrijk is dat dit bedrijf geen mogelijkheid heeft gezien om z’n verkeer om te leiden, en dan maar 400000 mensen te verstoken van communicatie. Begrijp goed dat veel mensen ook VOIP hebben, en dus van telefonie afhankelijk kunnen zijn. Helaas zou je dan moeten concluderen dat je nooit alles in 1 moet nemen, en je telefonie in ieder geval moet spreiden. (bv Telfort en T-mobile) of Ziggo en KPN.
wellicht dat bedrijven hier van kunnen leren, en de consument wat beters aan kunnen bieden in de toekomst.
Misschien een idee om over te stappen naar een ECHT data center? Zo eentje waar je betaalt voor de facilities (als stroom, koeling en veiligheid) en je jezelf kan richten op je core business?
Zulke dingen kan je gewoon testen. Hebben ze geen UPS met voldoende capaciteit? Als ik dit zo lees, moeten ze eens heel serieus gaan kijken naar hun inrichting. Een communicatie knooppunt voor een half miljoen abonnees dat afhankelijk is van EEN aggregaat??? Dat klinkt zo jaren 80!
@Tinus:
In ieder geval boeiender dan wat 1 zegt. Een moderator zou zonder problemen berichten 1 en 3 mogen verwijderen, en het aanhalen daarvan door pipo en ik.
Alleen de conclusie “Helaas zou je dan moeten concluderen dat je nooit alles in 1 moet nemen” is twistbaar. Want dan heb je over ’t algemeen hogere kosten als abonnementhouder zijnde. Het is even de vraag of dat opweegt tegen wat minder kans op algehele storingen.
Inderdaad, het automatisch omleiden – dat is iets waar bijvoorbeeld wel naar gekeken kan (moet?) worden.
@Data centers rule; ik denk dat ICT de core business is van een telecom provider gezien het feit dat alles tegenwoordig dus digitaal is. Dus of je dat moet uitbesteden?
Maar goed; interessanter is waarom voor de zoveelste keer een noodstroomvoorziening niet werkt als het er op aan komt… dat komt veel te vaak voor. Volgens mij wordt er te weinig informatie gedeeld om van te leren waar hier de crux ligt. Te weinig testen? Te weinig exptertise? SPOF’s over het hoofd gezien? Kostenplaatje?
@Ernst
Vaak wordt verkeerd getest. Wij zijn een gewoon kantoor met 400 medewerkers; Wij hebben 2 gescheiden nettrafo’s, een aggregaat en een UPS met 20 minuten autonomiteit. Het aggregaat wordt wekelijks getest… volgens de voorgeschreven procedure. Echter hierin zitten fouten! De testen worden altijd gedaan met een nog werkende netvoeding. Het blijkt als je beide trafo’s gewoon afschakeld, dat er hele andere dingen gebeuren!!! (of gewoon niets! Aggregaat start wel, maar schakelt niet… of verkeerd)
Ik denk dat ze vooral angst hebben om het te testen. Zelf ben ik er een voorstander van om tenminste 1x per jaar de trafo’s uit te zetten, tijdens kantoor uren! en een echte test te doen. Dit doet meer dan de wekelijkse start test. Er zijn altijd details die over het hoofd gezien zijn tijdens de bouw.
@mm
indien je afhankelijk bent van telecom, of bereikbaar wilt zijn, zal je als consument ZELF moeten kiezen of je je “vaste” telefonie en je mobiele telefonie bij dezelfde provider neemt, of dat je van je voordeelpakket afstapt om een hogere contingency te hebben.
life’s all about choices..
Het ergste is: je kan ze ook niet bereiken om te weten wat er aan de hand is, al heb je mobiel een ander provider. Bijv. alle nummers die ik voordien van Telfort had werken niet meer en het nummer die ze hebben werkt tot 21.00 uur, zo ben je verstoken van informatie.
In 99.99% zijn de verantwoordelijke ICT’ers die geen enkel flauw benul hebben van electriciteit. Het is voor hen niet boeiend of fancy. Ze vertrouwen dan maar op gewone elektiekers die geen flauw benul hebben van ICT.
Anderzijds is het wel erg gesteld met onze maatschappij als we nog geen paar uurtjes zonder telefoon of internet kunnen. Er zijn toepassingen die belangrijk zijn en die moeten goed beveiligd zijn maar bellen en surfen is er zeker niet.