Door stroomuitval in een datacenter van telecomaanbieder Telfort konden vierhonderdduizend klanten dinsdagavond 6 april urenlang geen gebruikmaken van internettelefonie en mobiel internet. Het bedrijf onderzoekt nog hoe de storing ontstond en waardoor het noodaggregaat de stroomvoorziening niet automatisch overnam. Technici van het telecombedrijf en van energieleverancier Nuon zijn lange tijd bezig geweest om de storing te verhelpen, meldt voorlichtster Renske Algra van Telfort.
Om tien uur 's avonds kwam de stroomvoorziening weer op gang. De aanbieder kon daardoor zijn dienstverlening in de loop van de nacht geleidelijk herstellen. Internetten op mobiele telefoons was tot acht uur vanmorgen voor veel mensen niet mogelijk. Het was tijdens de storing wel mogelijk om mobiele telefoongesprekken te voeren, aldus Algra.
In eigen beheer
Het getroffen datacenter van het telecombedrijf staat in Amsterdam en verzorgt het internetverkeer van de honderdduizenden abonnees. Telfort heeft de locatie in eigen beheer, net als de andere vier datacenters van de aanbieder. Het was volgens Algra niet mogelijk om het internetverkeer te routeren via andere locaties.
Het kan zijn dat routers niet automatisch met internet verbinden, legt de woordvoerster uit. Ze raadt aan om de routers in dat geval uit te schakelen en na tien seconden weer aan te zetten.
Telfort moet je niet zakelijk gebruiken. Overal zijn er wel eens problemen, maar bij Telfort zijn het er te veel om je bedrijfsprocessen van afhankelijk te maken.
Telfort als provider is hier ook geen topic, alleen Telfort als ICT-klant waar nog heel veel te doen is. De infrastructuur die ze met het moederbedrijf KPN delen is heel goed, maar de rest, het stukje eigen infrastructuur en personeel is van minimale kwaliteit.
Telfort is de zwakke schakel omdat ze vooral bezig zijn met het merk Telfort en niet met de Telfort-klanten. Als je een akkefietje met Telfort hebt, dan is hun reactie al snel dat je niet moet zeuren, want ze zijn een low budget bedrijf. Telfort zakelijk is een gotspe.
Dus Data centers rule, ze willen vast niet in kwaliteit en continuïteit investeren, alleen in domme reclames.
Ik had gisteren privé ook even geen internet op mijn Telfort abo, nou en. Gelukkig zijn er echte mensen in de buurt om mee te communiceren en bellen/SMS werkte wel gewoon. Het is echt triest gesteld met ons mensen als we niet een paar uurtjes zonder mail/www etc. kunnen.
Ik heb zakelijk overigens meer problemen met T-Mobile en Vodafone dan met Telfort gehad.
@JP, 07-04-2010 13:18:
Tegenwoordig kan het wel dat er een jaarlijkse ontruimingsoefening wordt gehouden.
Maar als je als bedrijf zijnde het niet aandurft om de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten, dan geef je als bedrijf zelf toe dat je je huiswerk niet in orde hebt.
Echte zekerheid heb je nooit, het enige wat je kunt doen is het risico minimaliseren. Ik heb genoeg UPS-en zien falen. Een machine nemen met meerdere voedingsingangen, waarbij de helft via UPS loopt en de andere helft via aggregaat/net. Dan nog kan het fout gaan en daarvoor heb je redundant servers/co-location. Probleem is vaak is ergens iets niet dubbel is aangesloten op de stroomverziening en dan gaat het alsnog fout. Bepalen wat een acceptabel risico is hierbij ook van belang; mijn thuisservertje heeft geen UPS en is ook echt de investering niet waard, maar op het werk staan de servers wel op UPS en netspanning.
Dit is tevens een leuk argument als u erover denkt om zich in te laten met (op afstand) CLOUD-SERVICE-LEVERANCIERS..
Je weet immers nooit of ze aan hun UPTIME en beschikbaarheid verplichtingen kunnen voldoen.
Vanuit een heel andere hoek. Vroeger kreeg je babybooms bij stroomuitval. Zal dit ook het geval zijn bij de Telfortklanten?
@Fred, ben het helemaal met je eens, maar ik snap niet goed waarom er geen uitwijkmogelijkheden zijn naar een van de andere centre. moet je eens voorstellen als er een vliegtuig op het pand valt, erg extreem maar tot denkbaar, hoe lang duurt het dan, en misschien is het beleid wel zo dat ze dit in calculeren, maar iedereen klaagt over de verschillende providers maar als men er echt afhankelijk er van bent waarom wordt men dan zelf geen provider!!! dan heb je alles in eigen hand, Toch,
en Arie wie weet over 9 maanden hahaha
Belachelijk dat een noodaggregaat niet eens doet waar hij uberhaupt voor gemaakt is. Wij verhuren ook (nood)aggregaten, en dan is de zekerheid dat een aggregaat niet faalt een van de belangrijkste dingen! Neemt niet weg dat het wel erg zielig is als wij tegenwoordig niet eens meer zonder mobiel internet kunnen..
De wet van Johnson zegt dat Murphy een optimist was….
Normaal gesproken zouden de netwerkmiddelen in zo’n centrum met zo veel gebruikers al een redundant voeding moet hebben. Maar dan wel goed gescheiden.
Voeding vanuit twee verschillende openbare hoeken van het publieke net is voor een datacentrum ook niet vreemd.
Testen van de noodstroom eens per maand of per kwartaal, zal een aardige garantie zijn dat die het wel doet, mits de diesel aangevuld is en de diesel niet zo oud is dat die geen diesel meer mag heten.
Kortom het lijkt zinvol dat Telfort eens uitlegt hoe hun “downtime productie” georganiseerd is…. en misschien nog veel verstandiger dat ze een onafhankelijke review laten doen, net zo als andere providers dan ook wel eens doen.