Drukte bij de inschrijfbalie, veranderende wetgeving en verbetering van dienstverlening. Het St. Antonius Ziekenhuis kan genoeg redenen bedenken om de identificatie van patiënten via het ponsplaatje te vervangen. Het ziekenhuis vindt de in plastic gestanste identificatiekaart bovendien fraudegevoelig en vindt een nieuw identificatiesysteem een verbetering van de patiëntregistratie doordat koppeling met verschillende systemen mogelijk is. Hoofd medische registratie en informatie Brigitta Quint en market development manager van Ricoh Pieter Rahusen lichten de business case toe.
Eind 2008 verkent het ziekenhuis de markt en spreekt onder andere met ict-dienstverlener Centric over de doelstelling om de patiëntenregistratie ingrijpend te veranderen. De zorginstelling besluit in zee te gaan met Ricoh. Dat bedrijf is al leverancier van de ponsapparatuur en het ziekenhuis heeft vertrouwen in die relatie.
Rahusen: 'Ziekenhuizen hebben hun automatisering op veel punten gemoderniseerd, maar het ponsplaatje is nog lang niet overal uitgefaseerd. Dat is best opvallend, want het gaat om een verouderde methode van patiëntenregistratie. Er worden ook geen typmachines meer verkocht.' Het ziekenhuis en de documentdienstverlener brengen de identificatieprocessen in kaart. Voor de aansturing van id-lezers bij de inschrijfbalie, de patiëntenregistratiezuilen en de koppeling met het ziekenhuisinformatiesysteem (zis), het elektronisch patientendossier (epd) en het afsprakensysteem wordt Logis.P-software van de Zwolse ontwikkelaar Computheek gebruikt.
Tijdsdruk
Quint: 'De directie wilde per se het nieuwe pasjessysteem gelijktijdig introduceren met een nieuwe huisstijl; dat zorgde voor tijdsdruk. De opdracht moest in augustus 2009 zijn afgerond. Dat is binnen de afgesproken tijd en het afgesproken budget gelukt.' Het kostte de leverancier en het ziekenhuis gezamenlijk ongeveer vijfhonderd mandagen om de klus te klaren.
Het resultaat is een pas met de foto en basisgegevens van de patiënt. De gegevens zijn op te vragen via een barcode. Een patiënt die ingeschreven staat in het ziekenhuis en een oud ponsplaatje heeft, hoeft niet in de rij te staan, maar kan zich registreren bij een patiëntenzuil. De patiënt laat zijn paspoort of id-kaart uitlezen. Als het identiteitsbewijs is voorzien is van een rfid-chip, wordt de daarin aanwezige pasfoto automatisch opgeslagen op de pas. Anders wordt via een webcam een pasfoto gemaakt. Vervolgens controleert de patiëntenzuil de geldigheid van het identiteitsbewijs en de BSN-gegevens. Via een koppeling met een ander systeem wordt gecontroleerd of de patiënt een zorgverzekering heeft. Zo nodig worden de patiëntgegevens aangepast.
Met de nieuwe patiëntenpas kunnen formulieren die in het ziekenhuis worden gebruikt niet meer via een afdruk van de ponsplaat worden verbonden aan de patiënt. In plaats daarvan worden stickers met een barcode op de formulieren geplakt. Alle balies zijn daarom uitgerust met labelprinters.
Quint: 'Inmiddels zijn 100.000 patiënten geregistreerd via de patiëntenpas. Bovendien zijn door de inzet van de patiëntenzuilen de wachtrijen afgenomen. Daarnaast moet de werkdruk van baliemedewerkers verminderen, doordat de gegevens van de patiënt automatisch worden uitgelezen.'
Leerpunten
Quint: 'De belangrijkste leerpunten zijn dat we de koppelingen tussen de patiëntenzuil en de verschillende ict-systemen beter hadden moeten afstemmen met de ict-afdeling. Achteraf gezien hadden we hen eerder bij het project moeten betrekken.' Rahusen voegt toe: 'Dit was een pilotproject; het was nog niet bij een ander ziekenhuis gedaan.'
Het St. Antonius Ziekenhuis telt zes behandellocaties, verspreid over Nieuwegein, Utrecht en Houten. Er wordt een nieuw ziekenhuis gebouwd in het Utrechtse stadsdeel Leidsche Rijn. Het ziekenhuis heeft 4700 medewerkers in dienst, onder wie 280 specialisten, 140 arts-assistenten en 500 co-assistenten. Jaarlijks wordt de polikliniek ongeveer 547.200 keer bezocht. In totaal telt het ziekenhuis 1113 bedden.
Juryrapport
Het project St. Antonius Ziekenhuis eindigde op de vijfde plaats in de strijd om de Beste Business Case van 2009. Gilbert Silvius schreef het juryrapport.
En wat als een patiënt al die koppelingen nou niet wil? Privacyregels enzo…
De eerste kamer gaat niet voor niets tegen het patiëntendossier stemmen.
@Ad: Het gaat hier ook niet over het EPD. Maar over een patientenpas van 1 ziekenhuis
Ik vind dit systeem regelrechte schending van de privacy. Waarom kan het niet gewoon zoals in het UMC?! Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? Reden genoeg voor ons om het toch al niet fijne Antonius voorgoed links te laten liggen. Ik doe niet mee aan privacy schending met die nieuwe pas van Antonius.