Medewerkers van bedrijven in de detailhandel worden te weinig betrokken bij business intelligence. Analyse van de bedrijfsresultaten gebeurt binnen de retail nog teveel op directieniveau terwijl bi impact heeft op de hele organisatie en de werkprocessen van meerdere afdelingen en medewerkers. Dat is de uitkomst van een rondetafeldiscussie van bi-leverancier i3 uit Zeist en vaktijdschrift Retail Trends. Tijdens die gespreksronde hebben de aanwezigen een lijst met tips opgesteld over bi en retail.
De bi-leverancier schrijft: 'Een veelgehoord discussiepunt rondom bi is het gevaar van teveel rapportages en spreadsheets. Zodra je een medewerker teveel ruimte geeft om spreadsheets te maken, loop je het risico te verzanden in allerlei data en rapportages. Vervolgens is er geen tijd om die uitkomsten allemaal te analyseren en heb je onderaan de streep nog niets. Hou het overzichtelijk. Kies voor bijvoorbeeld vijf kpi's, key performance indicators (prestatienormen red.) per informatiedomein.
De aanwezigen stelden gezamenlijk een checklist op voor succesvolle implementatie van bi in de detailhandel.
Tips voor BI in retail
-Begin klein, zodat het overzichtelijk blijft.
-Stel een duidelijke definitie vast van de informatiebehoefte voor zowel het management als de medewerkers.
-Huur een pure business intelligence-specialist in, met echte kennis van zaken en een objectief advies.
-Spreek een vaste prijs af met de leverancier en het adviesbureau voor de implementatie van de software en het advieswerk.
-Zorg voor een gebruiksvriendelijke en uitnodigende interface van de bi-software.
-Plaats kwaliteit boven snelheid. Het is beter een maand later in productie te gaan met de juiste data, dan een maand eerder met data die niet op elkaar aansluit en daardoor onbetrouwbaar is.
Op welke manier zou het winkelpersoneel betrokken moeten worden dan? Denk je echt dat winkelpersoneel beter werk kan afleveren wanneer ze over meer data beschikken? Of moeten ze juist data leveren?
Dit artikel gaat wel erg snel in op details, en niet op het nut van het betrekken van het winkelpersoneel en op welke manier en mate dit zou moeten gebeuren.
Als de data consistent is en wanneer de initiatieven worden gedragen door het personeel dan kunnen er ver boven verwachting liggende resultaten worden geboekt.
Tijdens mijn studie heb ik meerdere jaren in een winkel gewerkt. Het midden en hoger management tikte mijn team consequent op de vingers over de door ons gemaakte forecasts omdat deze te hoog zouden zijn. Mijn team was net zo consequent met in het overtreffen van de door ons zelf gemaakte forecasts. Naast dat we een sterk team hadden gebruikten we KPIs om te optimaliseren wat er te optimaliseren viel en om best pratices te lokaliseren.
Ik durf zelfs te stellen dat de sterkste BI initiatieven komen van het personeel zelf wanneer men gemotiveerd is en men de vrijheid krijgt. De reden hiervoor is dat het winkel personeel de cijfers veel beter kan interpreteren dan de managers die niet precies begrijpen hoe de cijfers werkelijk worden gegenereerd.