Zzp'ers in de ict moeten hun doelgroep kennen, zich specialiseren en meer doen dan ze beloven . Dit adviseert Tanja van den Akker van advies- en trainingsbureau Forsa Advies. Het bureau start met een training waarbij zzp'ers in de ict-sector leren om zichzelf te verkopen. Die training moet hen helpen om zich duidelijker te positioneren en makkelijker opdrachten te vinden. Van den Akker geeft alvast zes tips.
Focus
Het is slim om je te specialiseren. Ict is een breed vakgebied dus een klant moet weten waarom hij specifiek bij jou moet zijn. Stel vast op welke branche je je richt op basis van je interesse en kennis. Door specialisatie en doelgroepbepaling kun je beter met je doelgroep communiceren en ben je bovendien beter vindbaar in de grijze massa. Het gaat er volgens Van den Akker om dat je energie krijgt van wat je doet. 'Doe vooral wat je leuk vindt en waar je passie ligt. Dat merken klanten. Enthousiasme en gedrevenheid onderscheiden een zzp'er wanneer zij zich moeten verkopen.'
Ken je doelgroep
Weet waar je potentiële klanten wakker van liggen, wat hun uitdagingen zijn op zowel korte als lange termijn en ken hun concurrenten. Kortom weet alles van hun markt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws over een klant wanneer je op bezoek gaat. Bedenk vooraf wat de impact kan zijn van dit nieuws voor je potentiële opdrachtgever en speel hier op in tijdens het gesprek. Probeer erachter te komen welke gevoeligheden er zijn met betrekking tot verandertrajecten of projecten uit het verleden. Bijvoorbeeld door informatie in te winnen via kennissen binnen de organisatie.
Verhoog je toegevoegde waarde
Dit lijkt vaag, maar is volgens Van den Akker heel concreet. 'Iedereen kan tegen een marktconforme prijs een goede ict-dienst leveren. Maar het gaat erom uit te dragen waarin een zzp'er zich onderscheidt ten opzichte van de rest.' Maak daarom je dienstverlening persoonlijk en zorg ervoor dat je je flexibel opstelt. Ook is het slim om vooraf te bepalen hoe je omgaat met de nadelen die een opdrachtgever kan ervaren bij het inhuren van een zzp'er. Kun je bijvoorbeeld vervanging regelen in geval van nood en heb je een klankbord om tot de beste oplossing te komen?
Gebruik positieve referenties
Wees niet bang om tevreden klanten in te schakelen in jouw zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers. Vraag bijvoorbeeld of een tevreden klant nog meer klanten weet die jij zou kunnen helpen. Ook kun je referenties vragen aan opdrachtgevers. Op Linkedin, maar ook in een korte reactie die je kwijt kunt op je website.
Doe je niets, dan gebeurt er niets
Ga er op uit. Als je als zzp'er doet wat je altijd deed, krijg je niet meer dan wat je altijd kreeg. Van den Akker adviseert te vernieuwen. 'Wees energiek. Dan bepaal je je eigen succes.' Dit kan bijvoorbeeld door verkoopgesprekken te oefenen met collega zzp'ers. Zo kom je erachter of de ander enthousiast van je wordt.
Doe meer dan je belooft
Dan pas val je echt op. Dit blijft klanten bij.
Wat een onzin titel en eindadvies.
Je moet gewoon doen wat je belooft, niet meer, niet minder. Dat getuigt van zelfkennis, realiteitszin en een goed beoordelingsvermogen.
@Hans Als je een stapje meer zet blijft dat klanten zeker bij en zullen ze sneller terugkomen en jou, als ZZP’er, aanbevelen bij anderen.
Het is dus zeker de moeite waard om een stapje extra te doen, meer te doen dan je belooft.
Ik ben wel benieuwd wat zelfkennis, realiteitszin en beoordelingsvermogen hiermee te maken hebben volgens jou.
1 Tip voor flauwe artikelen. Zorg voor een goede kop.
Dat daarna niemand de verloren leestijd reclameert is in jouw voordeel.
Trouwens, wat een gzwam eigenlijk. ICT is echt niet voor dommerdjes. Een slimme ICT-er levert echt wat anders dan een slap artikel.
Ik wou dat ik geld kreeg voor elk artikel met domme adviezen dat ik de afgelopen jaren heb mogen lezen.. Ik voel me significant dommer nadat ik dit gelezen heb, is daar een overheidsvergoeding voor ?
1. Het is slim om je te specialiseren.
BS als je specialisme uit de hotzone raakt ga je mee down the drain.
2. Kortom weet alles van hun markt
Als je verschillende soorten klanten hebt, is dit een onmogelijke opgave
3. ….zorg ervoor dat je je flexibel opstelt
Tuurlijk binnen de grenzen van het contract kan alles 😉 zolang er maar betaald word toch?
4. “Gebruik positieve referenties”
Alsof je zelf niet genoeg zou kunnen zijn
5. ‘Wees energiek. Dan bepaal je je eigen succes.’
Das altijd OOK nog afhankelijk van de persoon aan de andere kant van de tafel.
Kortom: Weer een leuk stukkie free publicity voor dit trainingsburo Forsa Advies, maar de inhoudelijk advieswaarde == 0,0. Hoog tijd dat er een ander trainingsburo komt dat leert trainingsburo’s zichzelf beter leren profileren dan het geven van “ongevraagd advies”
Ik vindt het niet zo’n stom artikel. Natuurlijk zullen de aanbevelingen voor ervaren professionals een open deur zijn en zullen zij er een paar aan toe willen voegen. Toch is het goed om er zo nu en dan bij stil te staan?
Ik zou n.a.v. Hans zijn opmerking zeggen:
– doe in ieder geval wat je beloofd hebt (anders heb je meteen gedonder en krijg je een slechte naam);
– doe ook wat er van je door de klant verwacht wordt maar niet expliciet afgesproken is (anders krijg je gebakkelei en krijg je al snel een slechte naam);
– doe ook wat er van jou als professional verwacht mag worden ook al weet de klant dat niet (anders krijg je achteraf alsnog een slechte naam);
– doe daar nog een klein schepje bovenop (dan krijg je een adverteerder er bij).
Waarschijnlijk is de klant dan heel tevreden en dat smaakt dat naar meer bij de klant en zijn relaties.
Harold,
Naar mijn mening moet je goed luisteren naar de klant en diens wensen goed inschatten. Lever vervolgens goede kwaliteit op tijd, alle netjes volgens afspraak. Door meer te doen voldoe je niet aan de vraag. Als de klant meer had gewild, dan had deze dat wel gevraagd.
Wat dat te doen heeft met zelfkennis, realiteitszin en beoordelingsvermogen? Je goed moet weten wat/welk niveau je wel en niet kunt leveren, je moet projectrisico’s op waarde weten in te calculeren en je moet dat alles zo doen dat je aan bovenstaande criteria kunt voldoen. Doe je dit conform de afgesproken prijs, dan is dat meer dan voldoende om je zelf perfect te positioneren voor de klant (let op: weinigen zijn hiertoe in staat, dus goed doen wat je zegt en zeggen wat je doet is een prima manier om een positieve indruk achter te laten).
Doe je meer? Why? Onzin. Als ik mijn huis laat schilderen en vertel wat ik wil en voor welke prijs, dan wordt ik echt niet blijer van een schilder die op eigen initiatief ‘nog ff een deurtje meeneemt’. Had ik dat gevraagd dan? Sterker nog: in sommige gevallen kan het een negatief effect hebben: heb ik soms te veel betaald?
Conclusie: doe wat je beloofd, niet meer, niet minder.
Wat een open deuren trappen met dertien in een dozijn adviezen.
Sorry, maar als de training ook maar enigzins representeert van Forsa Advies dan kan dat nooit veel voorstellen.
Snell scan gedaan van jullie website:
Jullie geven korting op een PRINCE2 Supercombo training…
Korting…. op voorhand…. op een training? Waar slaat het op? Kortom jullie prijs was gewoon alles behalve marktconform als je ongevraagd met korting loopt te smijten.
Jullie referentie:
Richard Boogers, Turn Around Projectmanager van Kuwait Petroleum Europoort.
Dit zegt mij al genoeg. Als dit jullie meest sprekende naam is (niets ten nadele van dit bedrijf natuurlijk!) dan geeft het al aan hoe wanhopig jullie zijn.
Rutger Smit, ik weet niet wat jouw ervaring is, maar het gaat bij dit soort trainingen nauwelijks om kennisoverdracht. Het gaat om bewustwording van wat je eigen gedrag bewerkstelligt of juist niet, je valkuilen en het uitproberen hoe je beter met die valkuilen om kunt gaan. Als een bureau niet eens een rijtje open deur tips durft weg te geven, dan stellen ze ook niks voor. Dan gaan ze met jou niet erg diep in de materie duiken.
En ja dit soort bureaus zijn meestal veel te duur. De slechte altijd, hoe goedkoop ze ook zijn. Vandaar de kortingen. Je kan natuurlijk ook alles in de praktijk leren op basis van GBV. Ga je een keertje goed onderuit, dan vergeet je oorzaak en gevolg nooit weer. Alleen mensen die heel eigenwijs zijn leren dan niks. Maar die leren op een training ook niks.