Zzp'ers in de ict moeten hun doelgroep kennen, zich specialiseren en meer doen dan ze beloven . Dit adviseert Tanja van den Akker van advies- en trainingsbureau Forsa Advies. Het bureau start met een training waarbij zzp'ers in de ict-sector leren om zichzelf te verkopen. Die training moet hen helpen om zich duidelijker te positioneren en makkelijker opdrachten te vinden. Van den Akker geeft alvast zes tips.
Focus
Het is slim om je te specialiseren. Ict is een breed vakgebied dus een klant moet weten waarom hij specifiek bij jou moet zijn. Stel vast op welke branche je je richt op basis van je interesse en kennis. Door specialisatie en doelgroepbepaling kun je beter met je doelgroep communiceren en ben je bovendien beter vindbaar in de grijze massa. Het gaat er volgens Van den Akker om dat je energie krijgt van wat je doet. 'Doe vooral wat je leuk vindt en waar je passie ligt. Dat merken klanten. Enthousiasme en gedrevenheid onderscheiden een zzp'er wanneer zij zich moeten verkopen.'
Ken je doelgroep
Weet waar je potentiële klanten wakker van liggen, wat hun uitdagingen zijn op zowel korte als lange termijn en ken hun concurrenten. Kortom weet alles van hun markt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws over een klant wanneer je op bezoek gaat. Bedenk vooraf wat de impact kan zijn van dit nieuws voor je potentiële opdrachtgever en speel hier op in tijdens het gesprek. Probeer erachter te komen welke gevoeligheden er zijn met betrekking tot verandertrajecten of projecten uit het verleden. Bijvoorbeeld door informatie in te winnen via kennissen binnen de organisatie.
Verhoog je toegevoegde waarde
Dit lijkt vaag, maar is volgens Van den Akker heel concreet. 'Iedereen kan tegen een marktconforme prijs een goede ict-dienst leveren. Maar het gaat erom uit te dragen waarin een zzp'er zich onderscheidt ten opzichte van de rest.' Maak daarom je dienstverlening persoonlijk en zorg ervoor dat je je flexibel opstelt. Ook is het slim om vooraf te bepalen hoe je omgaat met de nadelen die een opdrachtgever kan ervaren bij het inhuren van een zzp'er. Kun je bijvoorbeeld vervanging regelen in geval van nood en heb je een klankbord om tot de beste oplossing te komen?
Gebruik positieve referenties
Wees niet bang om tevreden klanten in te schakelen in jouw zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers. Vraag bijvoorbeeld of een tevreden klant nog meer klanten weet die jij zou kunnen helpen. Ook kun je referenties vragen aan opdrachtgevers. Op Linkedin, maar ook in een korte reactie die je kwijt kunt op je website.
Doe je niets, dan gebeurt er niets
Ga er op uit. Als je als zzp'er doet wat je altijd deed, krijg je niet meer dan wat je altijd kreeg. Van den Akker adviseert te vernieuwen. 'Wees energiek. Dan bepaal je je eigen succes.' Dit kan bijvoorbeeld door verkoopgesprekken te oefenen met collega zzp'ers. Zo kom je erachter of de ander enthousiast van je wordt.
Doe meer dan je belooft
Dan pas val je echt op. Dit blijft klanten bij.
NEE: IETS MINDER BELOVEN en dan: IETS MEER DOEN!!
Ik heb nog wel meer tips….
Iets minder dit soort artikelen lezen.
Iets meer doen.
(ja, ik trap er zelf ook vaak weer in 😉
Mijn gratis advies aan Forsa Advies (zonder €€€).
1. Zoek een snellere hoster, de site is erg traag
2. Gebruik SEO optimalisatie voor de Joomla site, een simpele plugin maakt de URL’s leesbaarder.
http://www.forsa-advies.nl/advies leest zich beter dan http://www.forsa-advies.nl/index.php?option=menu.artikel=&3443
3. De gebruikte joomla template (123wd-j15-2) is een gratis versie. Als jullie zelf hoge prijzen vragen voor cursussen, waarom dan niet een eigen template laten ontwerpen?
Dit zijn de kosten niet, zeker niet als deze worden afgezet naar jullie eigen tarieven.
Erg gemakkelijke reacties hierboven; opvallend ook hoe er geen alternatieven in de commentaren worden genoemd om jezelf te onderscheiden.
Ik vind het stukje ook geen journalistiek wonder, maar er zitten wel 1 of 2 bruikbare reminders in:
– denk aan vervanging
– beschik je over voldoende klankbord mechanismen ?
met betrekking tot de reacties op het vlak ‘doe iets meer dan je belooft’;
Ten eerste denk ik dat het zeker onderscheidend is om meer te doen dan je belooft, dat is zo in loondienstverband; dat blijft zo als ZZP’er of bedrijf.
Het is in ieder geval niet onderscheidend om altijd precies te doen wat je belooft, dat is het minste wat van je verwacht mag worden.
Daarnaast ben ik van mening dat het niet vooral gaat om ‘doe wat je belooft’ maar om de wijze waarop je je doel/product realiseert. denk aan professioneel communiceren, plannen, ondersteunen en overdragen.
Je professioneel gedrag is m.i. van zeer groot belang voor de wijze waarop je wordt ervaren, dat staat wel in verband met de geleverde prestatie maar is bepaald niet hetzelfde.
Aan het rijtje tips zou ik willen toevoegen; wees expert in wat je doet. Er zijn teveel ZZP’ers die qua niveau gelijk staan of zelfs onderdoen voor interne kandidaten. daar win je geen opdrachten of waardering mee.
Een leuk CV is daarvoor niet voldoende, je moet het ook echt waarmaken.
De schrijfster van het artikel had wat mij betreft dit korte stukje inderdaad uitgebreider moeten neerzetten zodat het niet overkomt als een opsomming van statements (en voor een groot deel open deuren), daar ben ik het dan weer wel mee eens.
Hans, door niet meer te doen dan gevraagd, positioneer je jezelf vooral als iemand, die enkel en alleen op concrete deeltaken wordt ingezet, zonder eindverantwoordelijkheid, een junior dus.
Op John en Vincent na, zou ik obv de reacties hier, geen van alle anderen kiezen voor enig project.
Naar mijn mening heeft Tanja een goed punt. Ik weet dat ze zelf als ZZP-er actief is (of was) en wat mij vanaf dag 1 opviel was de manier waarop ze zich wist te onderscheiden van anderen richting de markt. Naar mijn mening een goed idee dat dit nu in cursus vorm wordt aangeboden. Of er veel vraag naar is en of de noodzaak voor ondernemers er is om de cursus te volgen kan ik niet inschatten. Wat ik mis is “personal branding”, steeds meer zelfstandig ondernemers en werkzoekenden weten zich hierdoor goed te onderscheiden. Daar is een leuk boek over geschreven Personal Brand.nl door Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte kan ik iedereen aanraden. Tot slot neem ik aan dat “doe meer dan je belooft” uit zijn verband is getrokken, het gaat om afspraken nakomen en een project tot een goed einde brengen. Niet tussentijds weglopen, proactief meedenken dat soort punten. Dus gewoon een loyale partner zijn van je klant daar scoor je mee!