Advies- en trainingsbureau Forsa Advies start met een verkooptraining voor zzp'ers in de ict-sector. De training moet zzp'ers in de ict helpen om zich duidelijker te positioneren en makkelijker opdrachten te vinden. Volgens het adviesbureau is de training nodig omdat ict'ers meer moeite hebben om zichzelf te verkopen aan opdrachtgevers.
'De ict-markt is heel grillig. Daarom is een duidelijke positionering voor zzp'ers in de ict erg belangrijk', zegt Tanja van den Akker, mede-eigenaar en trainer bij Forsa Advies. Wij zoemen met de deelnemers in op wat hen uniek maakt, hoe zij zich onderscheiden van andere zzp'ers.'
Effectief onderhandelen
Ook leert de training zzp'ers in de ict hoe zij in contact komen met potentiële opdrachtgevers en deze vervolgens kunnen benaderen en hoe zij effectief kunnen onderhandelen. Van den Akker: 'Juist ict'ers hebben meer moeite om hun kwaliteiten goed onder het voetlicht te krijgen bij potentiële opdrachtgevers. De meeste ict'ers zijn erg gericht op inhoud en de kwaliteit van hun dienstverlening. Ik vergelijk het weleens met Philips. Dat bedrijf besteedt veel aandacht aan opleiding en ontwikkeling, maar is minder goed in het verkopen van zijn producten.'
Volgens Van den Akker hebben veel zzp'ers het de afgelopen maanden moeilijk gehad. 'Op dit moment lijkt de markt zich weer te verbeteren. Daarom is het juist nu van belang om jezelf goed te verkopen', zegt Van den Akker. Hoewel er wel verkooptrainingen zijn die zich richten op zzp'ers, is er volgens haar nog geen training specifiek gericht op zzp'ers in de ict. 'Wij willen juist dat zzp'ers in de training kunnen sparren met branchegenoten. De ict-sector heeft een eigen dynamiek.'
Prima initiatief.
Veel ZZP-ers hadden geen verkoop nodig in de gouden tijden die achter ons liggen.
Nu de markt er anders uit ziet moeten zij in eens alles uit de kast halen om zich te positioneren in de markt. Hun netwerk aan te halen en te zorgen dat ze weer in beeld zijn bij Brokers en opdrachtgevers.
Daar kunnen ZZP-ers wel wat hulp bij gebruiken is mijn ervaring.
De ene zijn nood is de ander zijn brood….
Grappige constatering. Is een opdracht niet zo makkelijk meer te scoren, dan opeens komt boven dat een boel mensen die meenden zelfstandig ondernemer te willen zijn amper aan andere aspecten dan de centenkant hadden gedacht. Is natuurlijk voor lang niet iedereen zo maar ik ken er zat die ik eerder de titel zelfstandig ICT-knoppen-specialst als ondernemer geef.
ZZP-er is toch vaak een gedetacheerde zonder detacheringsbureau. Ondernemen is toch iets anders. Dit initiatief zal dus weinig brengen voor deze groep. Ze willen gewoon uren factureren. En daar is niets mis mee natuurlijk.
Behalve zichzelf beter te leren verkopen mag een ZZP’er ook de andere eigenschappen van het ondernemerschap beter ter harte nemen.
Je hebt er immers voor gekozen. Denk bijvoorbeeld aan de arbeidsongeschiktheids verzekering. De helft van de ZZP’ers heeft er geen. Daar ben je mooi klaar mee, je gaat direct de bijstand in. Voor de rest van je leven.
Beroepsaansprakelijkheids verzekering, pensioen? Tja, het leven als ondernemer moet je wel liggen, voor opportunisten geen plaats.
@Robbie: zulke opmerkingen zijn begrijpelijk, maar heb je zelf met die materie te maken gehad? De verzekeringen die je noemt zijn duur en sluiten dan ook nog eens veel uit. Bijvoorbeeld de beroepsaansprakelijkheidsverzekering is volslagen zinloos want wat nodig is niet gedekt en je betaalt voor wat je niet nodig hebt. Evenzo pensioen, waarom zou een ZZP-er een woekerpolis nemen? Om nog meer hoofdpijn te krijgen. Nee dank je.
Wil je echt als ondernemer opereren dan zul je inderdaad meer aspecten in ogenschouw moeten nemen, dan alleen maar uurtje-factuurtje. Dat betekent dus de nodige verzekeringen, pensioen, reservekapitaal voor mindere tijden, etc. Maar ook echt ondernemen, ook als zzp’er dus investeren in kennis, netwerken, profileren, vernieuwen en continu ontwikkelen. Kwaliteit en duurzaamheid zeg ik maar.
Dit kost natuurlijk tijd en geld. Nu begrijpen sommige criticasters misschien waarom een goede zzp’er ook een goed tarief nodig heeft en dat een uurtarief van bijvoorbeeld €100,- of meer helemaal niet zo extreem is als je duurzaam kwaliteit wil leveren.
De ontwikkeling om de inkoop steeds meer centraal te doen en via de grote tussenpartijen staat daarmee enigzins op gespannen voet. Tenminste… als het doel daarvan louter het drukken van de prijs is.
Deze training tenslotte kan in mijn ogen voor vakspecialisten zeker een nuttige aanvulling zijn.