Advies- en trainingsbureau Forsa Advies start met een verkooptraining voor zzp’ers in de ict-sector. De training moet zzp’ers in de ict helpen om zich duidelijker te positioneren en makkelijker opdrachten te vinden. Volgens het adviesbureau is de training nodig omdat ict’ers meer moeite hebben om zichzelf te verkopen aan opdrachtgevers.
‘De ict-markt is heel grillig. Daarom is een duidelijke positionering voor zzp’ers in de ict erg belangrijk’, zegt Tanja van den Akker, mede-eigenaar en trainer bij Forsa Advies. ‘Wij zoemen met de deelnemers in op wat hen uniek maakt, hoe zij zich onderscheiden van andere zzp’ers.’
Effectief onderhandelen
Ook leert de training zzp’ers in de ict hoe zij in contact komen met potentiële opdrachtgevers en deze vervolgens kunnen benaderen en hoe zij effectief kunnen onderhandelen. Van den Akker: ‘Juist ict’ers hebben meer moeite om hun kwaliteiten goed over het voetlicht te krijgen bij potentiële opdrachtgevers. De meeste ict’ers zijn erg gericht op inhoud en de kwaliteit van hun dienstverlening. Ik vergelijk het weleens met Philips. Dat bedrijf besteedt veel aandacht aan opleiding en ontwikkeling, maar is minder goed in het verkopen van zijn producten.’
Volgens Van den Akker hebben veel zzp’ers het moeilijk gehad de afgelopen maanden. ‘Op dit moment lijkt de markt weer aan te trekken. Daarom is het juist nu van belang om jezelf goed te verkopen’, zegt Van den Akker. Hoewel er wel verkooptrainingen zijn die zijn gericht op zzp’ers, is er volgens haar nog geen training specifiek gericht op zzp’ers in de ict. ‘Wij willen juist dat zzp’ers in de training kunnen sparren met branchegenoten. De ict-sector heeft een eigen dynamiek.’