Ict-dienstverlener Logica levert het backofficesysteem voor laadpunten van elektronische auto's in Nederland. Het gaat om software voor het beheer van de ict-infrastructuur achter de laadpalen en programmatuur voor de verwerking van transacties. De opdrachtgever is Stichting e-laad.nl. Dat samenwerkingsverband van netbeheerders wil in drie jaar tijd tienduizend oplaadpunten inrichten. Dat aantal wordt geleidelijk opgebouwd.
Voor het einde van 2010 moet de software draaien op de laadpunten die dan klaar voor gebruik zijn. Op dit moment zijn ongeveer vijftien medewerkers van Logica bezig met de doorontwikkeling van de backoffice. Die is voor een proefproject bij vijftig oplaadpunten ingevoerd. Dat systeem wordt doorontwikkeld en uiteindelijk gekoppeld aan tienduizend oplaadpunten.
Logica beheert de backoffice vanuit eigen datacentra. De stichting e-laad.nl krijgt op afstand toegang tot de systemen. De beheerders van de elektriciteitsnetwerken willen, door het gebruik van de software, inzicht krijgen in de netwerkbelasting van het laden van elektronische auto's. Naast die analyse wordt de software ingezet voor de afhandeling van transacties.
Een miljoen elektrische auto’s
De Brits-Nederlandse ict-dienstverlener heeft ervaring met de levering van backoffice-systemen aan energiebedrijven. Zo levert het bedrijf ict-diensten aan Enexis, de netbeheerder achter energieleverancier Essent. Enexis is een van de leden van de stichting e-laad.nl. Die organisatie schat dat over tien jaar meer dan een miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden.
Bedrijven op de energiemarkt zijn opgesplitst in energieleveranciers en beheerders van de netwerken waarover gas, water of elektriciteit wordt vervoerd.