Telecombedrijf KPN heeft de onderhandelingen over een uniforme cao voor personeel van KPN, ict-dochter Getronics en de interne klantendienst KPN Contact stilgelegd. Vooral de pensioenregeling is een heikel punt. Volgens de vakbonden wil KPN het benodigde bedrag voor een minimale pensioendekkingsgraad en een fondsbuffer niet ter beschikking stellen. Woordvoerster Maryse Ducheine van KPN heeft echter 'niet de indruk dat er geen geld voor over is'.
KPN wil af van de middelloonregeling met bijstortverplichting die het telecombedrijf momenteel hanteert bij pensioenen van zijn medewerkers. Deze regeling is voor het KPN-personeel voordeliger dan die van Getronics en KPN Contact, doordat de werkgever tekorten in pensioenen moet aanvullen en zo een gegarandeerde pensioenuitkering biedt. Bij Getronics en KPN Contact is het pensioen gebaseerd op beschikbare premies, waarbij de werknemer vooraf niet weet welk pensioenbedrag hij vanaf zijn 65e krijgt en dus meer risico loopt.
Nieuwe zekerheden
De vakbonden willen alleen instemmen met het schrappen van de gunstige KPN-pensioenregeling als daar voldoende nieuwe zekerheden tegenover staan, vertelt Joost van Herpen van Abvakabo FNV. Daardoor hebben de bonden geëist dat het telecombedrijf voor het pensioenfonds een dekkingsgraad van 120 procent aanhoudt (is nu 105 procent) en een buffer van 200 miljoen euro.
Volgens de vakbondsman wil de raad van bestuur van KPN de benodigde financiële middelen hiervoor echter niet ter beschikking stellen. KPN-woordvoerster Ducheine bevestigt dat de onderhandelingen zijn stilgelegd, maar heeft niet de indruk dat KPN geen geld voor een nieuwe pensioenregeling over heeft. Verder wil ze niet reageren op de zaak.
Barrières
KPN en de vakbonden spreken al een jaar over een gezamenlijke cao voor alle personeel. Tot dusver hebben KPN, Getronics en KPN Contact elk een eigen overeenkomst en pensioenregeling. 'Daardoor stuiten mensen die bijvoorbeeld overstappen van KPN naar Getronics op allerlei barrières', legt Van Herpen uit. In het najaar van 2009 onderzocht het bedrijf daarom diverse uniforme pensioenscenario's.
Zolang er geen nieuw cao-akkoord voor 2010 en/of 2011 is, blijven de oude overeenkomsten van kracht, zegt de vakbondsman.
KPN kent inderdaad een middelloonregeling met garantie, maar deze is wel beperkt. Tot 45.000€ geldt middelloon, daarboven beschikbare premie regeling (BPR). Eerder heeft KPN al eens haar contactcenter medewerkers (onder KCC vlag) richting dochterbedrijf SNT gestuurd, waar men oorspronkelijk geen pensioenregeling kende en later een BPR-regeling. Nu deze oud-KPN-ers bij het moederbedrijf zijn teruggekeerd, zou het vreemd zijn niet de oude rechten te herstellen. Dat heet behoorlijk bestuur!