De omzet van ict-dienstverlener Kender Thijssen daalde in 2009 naar 33,2 miljoen euro. In 2008 was de omzet nog 38,1 miljoen euro, en in 2007 47,4 miljoen euro. De daling komt vooral door een teruglopende vraag naar hardware. Door zich meer te richten op het het leveren van diensten, bleef de brutomarge gelijk aan die van 2008. Voor 2010 zijn de verwachtingen positiever, aldus directeur Marco Lesmeister.
Kender Thijssen wijt de teruglopende vraag naar hardware aan het uitstellen van investeringsbeslissingen. Lesmeister: 'Gelukkig zijn we ons meer gaan richten op het leveren van diensten. Hierdoor is de brutomarge, 18,6 miljoen euro, nagenoeg gelijk gebleven aan die van 2008. Een stijging van ongeveer 20 procent ten opzichte van de omzet, dat is een prestatie van formaat.'
'Ook hebben we ingegrepen in de operationele kosten', vervolgt de directeur. 'Daarvan hadden we in het laatste kwartaal van 2009 al profijt. Ook de orderintake is in het laatste kwartaal sterk gestegen. Het jaar is daarmee afgesloten met betere operationele resultaten dan in 2008: 1,7 miljoen euro, een stijging van meer dan 700 procent ten opzichte van 2008. Een substantieel deel hiervan realiseerden we in het laatste kwartaal. We verwachten daarom ook sterke resultaten in 2010.'
De omzet van Kender Thijssen daalde in 2009 naar 33,2 miljoen euro. Het dienstenbedrijf haalde volgens cijfers van de Kamer van Koophandel in 2008 een omzet van ruim 38,1 mijoen euro en een verlies van iets meer dan 3,4 miljoen euro. In 2007 was de omzet nog 47,45 miljoen euro en de winst 354.491 euro. De verkoop van apparatuur en projecten daalde in 2008 het sterkst met ruim zes miljoen euro, gevolgd door onderhoud en beheer met ongeveer twee miljoen euro. Verhuur en lease van apparatuur daalde ongeveer met een miljoen euro.
Moeilijk jaar
Lesmeister ging aan de slag tijdens een moeilijk jaar. 'Het was vooraf al duidelijk dat 2009 geen gemakkelijk jaar zou worden', zegt hij. 'De serieuze tekenen van de kredietcrisis werden in het tweede kwartaal van 2009 zichtbaar. Op dat moment heb je de keuze: of we doen het minimale om te overleven of we kunnen proberen er beter van te worden. We hadden op dat moment juist een nieuw commercieel en operationeel management.'
Volgens de directeur was het daarom een uitstekend moment om de reeds geplande business reviews versneld uit te voeren. Hij stelt dat Kender Thijssen daardoor een efficiënter bedrijf is geworden met beter inzicht in de 'business drivers'. 'We kunnen beter en sneller sturen, wat onze dienstverlening ten goede komt. Uit onderzoek onder klanten is gebleken dat de waardering voor onze dienstverlening is gestegen. Eigenlijk zou dit proces bij ieder bedrijf geregeld moeten plaatsvinden.'