Binnen de gezondheidszorg trachten veel organisaties over te stappen van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde informatievoorziening. De besluitvorming hierover vindt niet meer plaats binnen de it-organisatie maar bij het zorgmanagement. In het boek ‘Naar een vraaggestuurde informatievoorziening – de Case Gezondheidszorg’ staan ervaringen opgetekend over dit transformatieproces. PinkRoccade en The Lifecycle Company presenteren het boek op de vakbeurs Zorg & ICT die plaatsvindt van 30 maart tot en met 1 april in de Utrechtse Jaarbeurs.
Automatiseerder PinkRoccade en adviseur The Lifecycle Company denken met het boek ‘Naar een vraaggestuurde informatievoorziening – de Case Gezondheidszorg' te kunnen bijdragen aan het verbeteren van de sturing op de informatievoorziening binnen zorgorganisaties. Volgens beide partijen spelen bij deze organisaties omvangrijke veranderingen, waarbij het essentieel is dat deze direct vanuit de zorg of vanuit de bedrijfsvoering wordt aangestuurd. Denk daarbij aan de optredende marktwerking, maatschappelijke veranderingen, zoals vergrijzing, en de (technologische) mogelijkheden van innovatie (telemedicine). Informatievoorziening speelt daarbij steeds meer een cruciale rol.
Handleiding
Op het gebied van IT- en informatiemanagement hebben de marktstandaarden ITIL, ASL en BiSL een grote vlucht genomen. Specifiek op het terrein van de inrichting van functioneel beheer en informatiemanagement, dus de vraagorganisatie van de informatievoorziening, spelen echter altijd vragen als: ‘hoe hang ik het beheer nu op in de organisatie', ‘wie zijn de belanghebbenden en hoe betrek ik hen' of ‘wie is nu waarvoor verantwoordelijk'. Dit zijn complexe inrichtingvraagstukken die in het boek worden behandeld.
Het boek is een handleiding voor (zorg-)management, informatiemanagement en functioneel beheer(ders). Het eerste exemplaar wordt tijdens de Zorg & ICT beurs overhandigd aan Ron van den Bosch, voorzitter van de Vereniging Informatica en Gezondheidszorg (VI&G).
In de praktijk zie ik dat de wens op bestuurlijk en management-niveau wel wordt geformuleerd om de informatievoorziening beter aan te laten sluiten, maar dit komt in realiteit in veel gevallen maar mondjesmaat van de grond (waarmee ik uiteraard niets af wil doen aan de plaatsen waar het wel goed gaat).
Het werk moet over het algemeen gedaan worden door en met mensen uit de eigen organisatie, waarbij omscholing en werkzaamheden met een niet direct zorgverlenend karakter gemoeid zijn. Dit vereist geld, kennis en inzicht. Dat mixt over het algemeen niet goed met de personele en financiële tekorten in de sector. Een nijpende situatie.
Probleem is ook dat informatie-uitwisseling in de zorg-keten steeds belangrijker wordt voor zowel effectiviteit van de zorg als doelmatigheid van de bestede middelen. Veel zorginstellingen zijn daar gewoon niet op ingericht door ontbrekende kennis en ervaring van zaken als bv functioneel beheer.
Ik ben erg benieuwd naar het boek en de handreikingen die worden geboden.