Softwareleverancier Novell is per 1 maart 2010 gestopt met het ondersteunen van het product Netware. Gebruikers van dit serverbesturingssysteem wordt geadviseerd over te stappen naar Novell Open Enterprise Server (OES). In de Benelux heeft Netware nog zesduizend gebruikers.
Netware-gebruikers die willen migreren naar Open Enterprise Server (OES), krijgen nog twee jaar ondersteuning. Volgens directeur Ronald de Jong van Novell Nederland is deze periode lang genoeg om bedrijven te laten migreren naar het serverbesturingssysteem. ‘Een migratie kun je in principe in een week doen, maar je hebt natuurlijk ook te maken met een planning van bedrijven.'
De Jong denkt dat in de Benelux zesduizend bedrijven het product gebruiken. ‘Dat betekent dat er nog veel meer servers zijn waarop Netware geïnstalleerd is. ‘Onlangs hebben we een klant gemigreerd die zesduizend servers had met Netware. Het nadeel van het product is dat het zo goed en stabiel is dat bedrijven het niet vervangen.' De softwaremaker hoopt dat, doordat de ondersteuning wordt stopgezet, bedrijven gaan nadenken over een migratie. ‘Het is voor ons veel te duur om het product te blijven ondersteunen', aldus De Jong.
Overstap
Novell verwacht dat ongeveer 60 procent van de Netware-gebruikers overstapt naar OES. ‘Veel bedrijven hebben dermate veel kennis op dit gebied in huis, dat ze ervoor kiezen om over te stappen naar OES', zegt De Jong. Hij denkt dat ongeveer 10 procent ervoor kiest om te migreren naar een ander platform, bijvoorbeeld Windows. 30 procent van de gebruikers zal Netware blijven gebruiken, aldus De Jong.
De softwareleverancier organiseert op 7 april een bijeenkomst waar wordt uitgelegd hoe bedrijven het beste kunnen migreren naar Open Enterprise Server.
Netware was in de jaren negentig een populair besturingssysteem voor servers. Toen gebruikte ongeveerd driekwart van de bedrijven het product. Daarna kreeg de software concurrentie van het serverbesturingssyteem van Microsoft.
“Het nadeel van het product is dat het zo goed en stabiel is”
Toch een bizarre uitspraak!? Het product is goed en stabiel, dan zou dat een nadeel zijn? Ja, hooguit voor de verkoopafdeling, maar uit oogpunt v.d. klant is dat natuurlijk een uitmuntend pluspunt! En dat is iets wat de laatste jaren volkomen uit het oog verloren is. Of een product nog wel goed en stabiel is. Nee, als het er maar gelikt uit ZIET, dan schijnt de rest niet(?) meer uit te maken…
Is dat nou de vooruitgang?
ps: Ik weet uit ervaring (heel vroegah) dat NetWare idd heel stabiel was/is.
quote: “30 procent van de gebruikers zal Netware blijven gebruiken, aldus De Jong.”
Geeft de directeur van Novell hiermee niet aan dat support eigenlijk niet nodig is voor dit goede product?
In ieder geval is Netware dus een product dat overnemend Hedgefonds Elliot niet meer hoeft te schrappen.
Beste Pieter en EH,
Jullie trekken beide de juiste conclusie. Doordat Netware zo goed en stabiel is wordt er door (veel) klanten geen maintanance voor Netware gekocht. Novell heeft wel de verplichting (voor een ondersteund product) alle nieuwe hardware en software te certificeren voor Netware. Dit kost heel veel geld. Helaas waren de kosten hoger dan de baten. Nu kiezen we voor best of both worlds, de funtionaliteit van netware en de hard en software ondersteuning van linux en dat heet OES (open enterpise server).
Het is mij niet duidelijk waarom men spreekt van “gestopt”. Er is inmiddels wel een duidelijker betaal- en verdienconstructie gemaakt, maar ook die is voor zover ik kan nagaan nog in ontwikkeling, blijkens een actueel marketing onderzoek naar behoefte en eventuele verwante diensten.
Novell heeft eerder al o.a. de volgende boodschap aan zijn klanten toegestuurd:
” Maintenance is a key element of our ongoing commitment to help you successfully implement, maintain and realize value from your Novell solutions. Beginning February 1, 2010, maintenance or subscription authorization will also be required to access service packs and patches (excluding stand-alone security patches) for most Novell products.
Purchasing maintenance at this time will ensure continued access to the ongoing stream of patches and service packs your IT staff relies on for new functionality and optimal system performance.
Beyond access to patches and service packs, Novell maintenance will bring you the following benefits (according to the terms of your service agreement):
World-class technical support
The fundamental training that ensures your systems run smoothly
We want to ensure that you continue to receive the highest levels of service and support. To purchase or renew maintenance on any of your Novell products, please contact your authorized Novell partner or Novell representative. ”