Met haar geïntegreerde communicatie-oplossingen wil Vodafone de netwerk- en telecom-gebruiker het overzicht over zijn infrastructuur teruggeven. Dataverkeer, vaste telecommunicatie en mobiele telefonie zijn niet zelden bij verschillende leveranciers ondergebracht. Dat maakt het niet alleen lastig om diensten te integreren, maar ook duur en onoverzichtelijk. Geïntegreerde communicatie-oplossingen zijn meer dan alleen de integratie van spraak en data. Door het geen unified networks te noemen, benadrukt Vodafone dat ze meer biedt dan alleen de technische convergentie van twee fysieke netwerken. Een beheerd breedbandnetwerk vormt weliswaar de basis van de geïntegreerde communicatie-oplossingen, maar daaromheen zijn allerlei aanvullende diensten gebouwd. Vast en mobiel.
Zo kan het complete bedrijfsnetwerk, inclusief telefonie-over-IP, via VPN (Virtual Private Network) naar alle vestigingen worden gebracht. Maar ook naar thuiswerkers en mobiele werkers onderweg. Bovendien kunnen ook bestaande ISDN-netwerken in deze infrastructuur worden opgenomen. Door deze geïntegreerde netwerk- en telecomdiensten weer te combineren met mobiele telefonie van Vodafone, ontstaat een platform dat voorziet in alle communicatie-behoeften van de moderne denkwerker. Bovendien betaal je hiervoor een vast bedrag per maand per gebruiker.
Flexibiliteit
Naast deze basis-communicatiediensten kan men bij Vodafone ook terecht voor complexer, toepassingsgerichter of industriespecifieke oplossingen. Denk dan aan pinbetalingen, koppelingen met kassasystemen, alarmeringen, tracking & tracing, en narrowcasting.
Zo'n brede propositie kan het bedrijf natuurlijk niet in zijn eentje aanbieden. Daarvoor zijn partnerships overeengekomen met onder andere Cisco, Avaya, Mitel en Microsoft, en met netwerk/system integrators als Imtech, Dimension Data en Axians. "Een klant hoeft nu niet meer een hele winkelstraat door, om onderdeel voor onderdeel en dienst voor dienst zijn infrastructuur bij elkaar te kopen, aldus Jack Smits, General Manager van de afdeling Enterprise Solutions. "Vodafone en haar partners leveren klant-specifieke oplossingen."
Tijd en geld
Naast de technische en praktische voordelen biedt het aanhouden van een enkele leverancier voor alle communicatiediensten ook belangrijke zakelijke voordelen. Dat varieert van een minimum aan contracten en facturen tot het hebben van één enkel aanspreekpunt voor vragen en problemen. Kiezen voor een complete end-to-end oplossing betekent bovendien dat de hele beheerslast bij de leveranciers ligt. Via de unieke online Service Navigator kan de gebruiker altijd de status van zijn omgeving volgen. Zelfs het project-management kan door Vodafone worden uitgevoerd.
Op die manier wil het bedrijf zijn klanten zo veel mogelijk ontzorgen. Smits vat het kort en bondig samen: "Het bundelen van spraak, data, vast en mobiel bespaart tijd en geld." Volgens Vodafone kunnen op deze manier de kosten met vijftien procent worden verlaagd.