Om de bereikbaarheid van hun medewerkers te garanderen, moeten overheidsorganisaties ze uitrusten met mobiele telefoons met twee simkaarten (dual-sims). Dat adviseren telecomleveranciers aan OT2010, de projectgroep die voor ruim honderd overheidsinstellingen raamovereenkomsten voor telecomdiensten aanbesteedt. De leveranciers voelen er niets voor om bij grote telefoonstoringen elkaars netwerken open te stellen, zoals sommigen opperden.
Continuïteit in de bereikbaarheid van de overheid is een heikel punt. In november 2009 waren veel (semi-)overheidsinstellingen, net als veel consumenten en bedrijven, dagenlang onbereikbaar door een landelijke storing in het netwerk van aanbieder Vodafone. Tweede Kamerleden riepen de telecomaanbieders op om abonnees bij zulke grote storingen een ander gsm-netwerk te laten gebruiken dan hun eigen.
Alternatief
In een advies aan de projectgroep OT2010 vegen de leveranciers de vloer aan met dit idee. 'Nationale roaming is niet in het belang van de leveranciers, noch commercieel, noch technisch. (…) Het is (natuurlijk) niet mogelijk om bij het uitvallen van één leverancier miljoenen gebruikers in één keer over te zetten naar een andere leverancier, daar zijn de netwerken niet op toegerust.' Ook zouden mededingingsregels in de weg staan.
Als alternatief stellen de telecompartijen voor dat overheidsinstellingen toestellen met dual-sim uitreiken aan de 'kleine groep ambtenaren met maatschappijkritische functies die bij voorkeur een beschikbaarheid heeft van 100 procent, juist ten tijde van een crisis. (…) Het voordeel hiervan is dat geen afspraken hoeven te worden gemaakt met leveranciers. Het nadeel is echter dat de gebruiker twee nummers heeft.'
Raadpleging
Ter voorbereiding op de gezamenlijke overheidstelecomaanbesteding liet de projectgroep OT2010 brancheorganisatie ICT~Office een raadpleging onder zijn telecomachterban organiseren. Daarin werden de voorlopige voorwaarden en procedures van de gezamenlijke overheidstelecomaanbestedingen tegen het licht gehouden. Een belangrijk onderwerp dat tijdens twee workshops ter sprake kwam, betreft de continuïteit van de telecomdienstverlening.
Aan OT2010 nemen ruim honderd (semi-)overheidsinstellingen deel.
Trap er niet in dit dubbele sim gebeuren! Dit heeft maar 1 doel;
Het volautomatisch kunnen scheiden van PRIVE en WERK gesprekken op afstand.
1. Hierdoor kan Big Brother makkelijker je prive en zakelijk gesprekken vastleggen en uitpluizen op “gevaarlijke activiteiten” zoals het vertellen van de waarheid 🙂 of het opblazen van … luchtballonnen voor een kinderfeestjes. De Artificial Intelligent software kan nog geen onderscheid maken tussen zakelijk en prive en triggert alleen maar op keywords 🙂
2. Wanneer je alle gesprekken via 1 sim kaart doet, word het uitfilteren van jouw gesprekken voor hen moeilijker 😉
@Afluisteraar
Wat een onzin. In een Dual SIM toestel zitten ook twee antenne’s. Je kan het dus meer vergelijken met twee telefoons in één apparaat.
@Afluisteraar
Ik heb zelden zulke onzin gelezen. Een flinke dosis wantrouwen is voor iedereen goed, maar je reactie slaat kant noch wal.
@jos
Inderdaad. En door dit idee te opperen, legt de sector de kosten daar waar ze horen: bij de Rijksoverheid. Zij vraagt om aanpassingen, laat haar er dan ook daar maar voor gaan betalen. Verder komen de 2 ideeën redelijk overeen, zeker in de praktijk.
Ik heb enkele vragen:
(1) Is er een domino-effect mogelijk (voor welke optie er ook gekozen gaat worden), in het geval dat er veel mensen – tegelijk waarschijnlijk – van een bepaalde operator gebruik gaan maken omdat er problemen zijn bij de/een andere?
(2) Is er geen andere, veel simpelere, mogelijkheid?
(3) Hoe staat het namelijk met (het gebruik van) virtuele operators, is daarin geen oplossing te vinden? De overheid kan zich toch ook – zij het tijdelijk, zij het langer – als virtuele operator ‘gedragen’? Ik ben ook huiverig, wanneer overheden op de plek van commerciële partijen gaan zitten, maar in noodgevallen kan (wellicht: moet) er een uitzondering voor worden gemaakt.
Gaat zo’n dual sim kaart wel werken ?
Als je primaire provider uitvalt en iedereen overschakelt naar een alternatief netwerk dan zal deze waarschijnlijk overbelast raken mat als gevolg dat deze ook plat gaat …
Maken telecom providers niet veelvuldig gebruik van elkaars netwerk ?
En binnenkort komen de cateraars met een voorstel voor 2 kantines, autodealers met een dubbel aantal wagens, makelaars met extra m2s en ziekenhuizen met preventieve behandelingen aan het andere been … is het niet een beetje overdreven om een paar honderdduizend ambtenaren dubbel te voorzien omdat de storing van vorig jaar dan minder impact zou hebben gehad? Zo komen we nooit aan 29 miljard bezuinigingen. Wellicht moeten we eens overwegen om de 95% Overheidsmedewerkers die niet door de storing waren getroffen hun mobiele telefoon in te laten leveren.
@Frank
Kennelijk is het moeilijk om, een toch niet al te lange tekst, goed te lezen.
Er staat duidelijk “kleine groep ambtenaren met maatschappijkritische functies”.
Tip (GRATIS): Eerst goed lezen, dan reageren.
@Bas: als je het artikel goed gelezen zou hebben, kon je zien dat netwerken nu al problemen hebben om elkaars klanten over te nemen bij storingen. Dat kan dus niet.
Het voordeel van een dual-sim toestel is dat je geen 2 toestellen tegelijk op zak hoeft te hebben. Je bent op beide nummers tegelijk ‘online’ binnen 1 toestel. Valt het ene netwerk uit door storing, heb je nog het andere netwerk (mits je natuurlijk 2 simkaarten hebt van verschillende providers). Zelf heb ik er 1 al een half jaar in mijn bezit, en deze werkt erg goed en handig. Echt een uitkomst, ik kan het iedereen aanraden die 2 toestellen op zak heeft (vaak 1 prive en 1 voor zakelijk).
Er is echter 1 nadeel: de grote merken leveren amper dual-sim toestellen daar de technologie ervan nog niet verfijnd is en nog problemen levert. Ze beginnen er voorlopig niet aan. Alleen Nokia en Samsung hebben er een paar. Wel wordt deze markt nu overspoeld met toestellen uit Azie, welke wel redelijk zijn (verschilt ook weer per toestel en merk).
Een dual sim is helemaal niet nodig. Wanneer je gebruik maakt van VNR (virtual network roaming) is het gewoon mogelijk automatisch gebruik te maken van een netwerk van een andere provider. Ik weet niet of elke provider dit ondersteund. Dit kost iets meer. Je kunt bijvoorbeeld medewerkers met calamiteitendienst hiervan voorzien.
Natuurlijk willen de telecom providers er niet aan om hun netwerken open te stellen. Niet omdat er bij calamiteiten ineens ‘miljoenen’ ‘vreemde’ bellers op hun netwerken zitten, je kan dit overschakelen namelijk per SIM regelen, maar puur vanwege de kosten/opbrengsten. Als ik met mijn SIM van KPN naar Vodafone kan in geval van calamiteit, dan zal ik wellicht Vodafone een kleine vergoeding betalen, maar pas echt kosten gaan maken als ik daadwerkelijk van het andere net gebruik maak. Echter, als ik Dual-Sim zou gaan, zal ik dus twee abonnementen moeten hebben, en krijgen beide aanbieders dus maandelijks centjes van mij. Daar komt nog bij dat bij Dual-Sim de betreffende medewerker dus ook twee nummers heeft. En dat is nou ook niet echt handig in geval van calamiteit, dat je ineens een ander nummer moet gaan bellen.
Open zetten van netwerken in geval van calamiteiten is dus veel beter, goedkoper, en makkelijker te realiseren. Kweste van de juiste SIMs in een database hangen.
Waarom zou je een dual sim toestel nodig hebben, een sim lock vrij toestel met een 2e sim kaart (liefst 1 waar je alleen voor betaald als je ook werkelijk belt) is toch voldoende ?