Als eerste ministerie migreert Economische Zaken zijn website naar de nieuwe centrale site van de rijksoverheid. De migratie vindt plaats op 31 maart 2010. Het is de bedoeling dat rijksoverheid.nl vanaf 2011 de websites van alle ministeries, Postbus 51 en de regering vervangt. De nieuwe site is gebouwd en wordt beheerd met open source software van de Amsterdamse leverancier Hippo.
Binnen het project Overheid Nieuwe Stijl krijgen de dertien departementen één website. Voorheen had elk ministerie zijn eigen site met tal van afzonderlijke microsites. In totaal ging het daarbij om honderden webstekken. Die gaan allemaal uit de lucht als de nieuwe site actief is.
Op rijksoverheid.nl wordt het makkelijker om de informatie van de rijksoverheid te vinden, meldt het ministerie van Economische Zaken. Informatie is niet meer gerangschikt per ministerie, maar per onderwerp.
Ook de sites minaz.nl, postbus51.nl en regering.nl (allen van het ministerie van Algemene Zaken), minvws.nl en jeugdengezin.nl (beide van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en minocw.nl (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) migreren op 31 maart 2010.
Huisstijl
Tegelijk met de nieuwe website worden de communicatieafdelingen van de departementen samengevoegd. Ook gebruikt de rijksoverheid voortaan één huisstijl. Dat moet bij elkaar opgeteld miljoenen euro's besparen.
'Voorheen was voor elke campagne bij elk ministerie een aparte huisstijl met apart logo, enzovoorts. Dat kost veel geld. De nieuwe opzet is veel efficiënter', meldde een woordvoerder van Hippo eerder aan Computable. Hij vertelt dat de uitvoeringsorganen, zoals Rijkswaterstaat en Senter-Novem, kijken hoe zij kunnen aansluiten op de consolidatie van websites, keuze voor open source en de gezamenlijke huisstijl van het rijk.
Motor en etalage
'De rijksoverheid geeft met deze combinatie van open source software, één huisstijl en één website natuurlijk een prachtig signaal af aan de burger', vertelde communicatieadviseur Erik Hartman eerder. Hij was aan het begin van het project Overheid Nieuwe Stijl spreker op een congres over het project. 'Maar het moet niet blijven bij alleen de motor en de etalage. Er is meer uit te halen dan besparingen alleen. Nu ligt er een kans om de burger echt goed van informatie en diensten te voorzien.'
In het artikel wordt gesproken over het samenvoegen van departementale communicatieafdelingen. Die informatie is niet geheel juist. De nieuwe rijksbrede website rijksoverheid.nl kent weliswaar een centrale redactie, maar van de samenvoeging van de departementale communicatieafdelingen is absoluut geen sprake. Ieder departement heeft een eigen communicatieafdeling. en blijft die ook houden.
Ook wordt er gesuggereerd dat campagnes voortaan onder de vlag van rijksoverheid.nl vallen, maar ook daar blijft elk departement zelf verantwoordelijk voor. De migratie naar rijksoverheid.nl staat hier dus los van.
Voor meer informatie kunt u kijken op communicatieplein.nl via http://bit.ly/cr1DdW