29 Nederlandse webwinkels zijn onderscheiden als beste in hun categorie tijdens de Nationale Thuiswinkel Awards 2010. De publieksprijzen werden uitgereikt aan 26 winnaars in 29 categorieën. Daarnaast werden met de Starter Award, Innovatie Award, Webwinkel Award en de nieuwe Supplier Innovatie Award vier vakprijzen uitgereikt.
De winnaars zijn gehuldigd tijdens de traditionele gala-avond met ruim 600 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.
Tussen 17 januari en 1 maart is vooronderzoek verricht, waarbij consumenten de mogelijkheid hadden te stemmen op hun favoriete webwinkel. Tegelijkertijd heeft men alle deelnemende webwinkels kunnen beoordelen. De nominaties zijn tot stand gekomen op basis van de kwalitatieve beoordeling in combinatie met het aantal stemmen.
Omzet webwinkels blijft groeien
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: "De winnaars van de Thuiswinkel Awards 2010 laten zien dat ze ook in moeilijke tijden weten wat de klant wil en hier actief op inspelen. Dat is kenmerkend voor de hele thuiswinkelbranche, die ondanks de economische crisis groeicijfers blijft boeken die ronduit positief zijn te noemen. In deze tijd zullen veel branches en bedrijven tekenen voor een gemiddelde groei van 19 procent over het afgelopen jaar."
Fons van Westerloo, voorzitter van Stichting Nationale Thuiswinkel Awards: "Ook dit jaar zijn we weer blij verrast door de innovatieve concepten en het hoge niveau van de inzendingen voor de Thuiswinkel Awards. Er is massaal gestemd en de Nederlandse consumenten hebben mooie keuzes gemaakt voor de publieksprijzen. De vakjury had dit jaar een mooie uitdaging vanwege de grote kwaliteit van de diverse genomineerden. Ik wil de uiteindelijke winnaars feliciteren en de overige kandidaten, evenals nieuwe gegadigden, aanmoedigen volgend jaar een nieuwe poging te doen. Als het nu al hoge niveau dan ook nog verder groeit, verheug ik me nu al op de Thuiswinkel Awards 2011."
Winnaars publieksprijzen per categorie
Q&A Research & Consultancy voerde in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards het onafhankelijke consumentenonderzoek uit. Op basis hiervan kwamen in 29 categorieën winnaars uit de bus. De publieksprijzen zijn onderverdeeld in ‘groot’ en ‘klein’. Bedrijven die jaarlijks één miljoen euro of meer omzetten of op concernniveau langer dan vier jaar bestaan, vallen in groot. Overige webwinkels vallen in klein.
Winnaars publieksprijzen categorieën groot:
Baby & kindermode: Simplycolors.nl
Boeken & tijdschriften: bol.com
Cds, dvds en games: bol.com
Computer hard- & software: 123inkt.nl
Consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur: Modern.nl
Damesmode: Wehkamp.nl
Financiële diensten: Paypal.nl
Herenmode: Score.nl
Persoonlijke verzorging & levensmiddelen: Yvesrocher.nl
Reizen & vrije tijd: Landal.nl
Schoenen & sport: Avantisport.nl
Speelgoed, hobby & cadeau: bol.com
Telecom: Coolblue.nl
Vliegtickets: Transavia.com
Warenhuizen: Wehkamp.nl
Winnaars publieksprijzen categorieën klein:
Baby & kindermode: Happybee.nl
Boeken & tijdschriften: Boek.net
Cds, dvds en games: Mediaoffer.nl
Consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur: Woonveilig.nl
Damesmode: Bagoes.nl
Herenmode: Shop.stateofart.com
Lingerie & ondermode: Sloggies.nl
Persoonlijke verzorging & levensmiddelen: Condoom-anoniem.nl
Reizen & vrije tijd: Boekvandaag.nl
Schoenen & sport: Voetbaldirect.nl
Sieraden & accessoires: Pandorashop.nl
Speelgoed, hobby & cadeau: Toysxl.nl
Warenhuizen: Geboortekaartjes.nl
Wonen: Badkamermarkt.nl
Winnaars vakprijzen
Supplier Innovatie Award: Kiala Nederland
Innovatie Award: Thuisbezorgd.nl met de Foodtracker
Starter Award: Ticken Typecursus
Webwinkel Award: Coolblue