2009 was een pittig jaar voor leveranciers van unified threat management (UTM) en high-end firewalls in de West-Europese markt. De verkoop trok echter in het vierde kwartaal aan en dat biedt goede vooruitzichten voor 2010. Vooral firewalls/vpn’s en utm appliances zijn in trek. Leverancier Check Point wist het meest te groeien, meldt onderzoeksbureau IDC.
Er werd in West-Europa in het vierde kwartaal van 2009 voor 449,5 miljoen dollar aan security appliances verkocht. Dat is 0,1 procent minder dan in dezelfde periode van 2008. In totaal werden er dat kwartaal 140.401 security appliances verkocht. Over het hele jaar 2009 daalde deze markt naar een omzet van 1,6 miljard dollar.
Door de goede cijfers in het vierde kwartaal van 2010 verwacht IDC-analist Romain Fouchereau dat de markt aantrekt. De firewall/vpn-markt groeide in het vierde kwartaal van 2009 met 33 procent naar een omzet van 90,7 miljoen dollar. Vooral firewalls van meer dan 100,000 dollar waren in trek. Deze markt groeide met 51 procent. De verkoop van utm-appliances steeg in het vierde kwartaal van 2009 met 5,2 procent naar 137 miljoen dollar. Minder in trek waren de intrusion-prevention systemen (ips). Deze markt daalde met 14,5 procent naar 74,2 miljoen dollar. Ook de vpn appliances waren minder in trek; de omzet daalde met 17,5 procent naar 52,3 miljoen dollar.
Marktaandelen
McAfee’s aankoop van Secure Computing in september 2008 legde de leverancier geen windeieren. Diens marktaandeel nam flink toe naar 11,4 procent. In 2009 steeg de omzet met 400 procent naar 51,2 miljoen dollar. McAfee is in West-Europa in grootte de tweede leverancier van security appliances. Cisco blijft marktleider, maar zag zijn aandeel in het vierde kwartaal dalen met drie procentpunt naar 23,9 procent. De omzet van Cisco daalde met 10,5 procent naar 107,3 miljoen dollar. Juniper staat op nummer drie. Het marktaandeel steeg naar 7,8 procent en de omzet steeg met tien procent naar 34,9 miljoen dollar. Het Israëlische Check Point is de grote winnaar wat groei betreft en staat nu op de vierde plaats. Deze leverancier zag de verkoop met 66 procent toenemen naar 23,1 miljoen dollar en heeft nu een marktaandeel van 5,1 procent. Fortinet staat op nummer vijf en heeft een pittig vierde kwartaal achter de rug. De verkoop daalde met tien procent naar 20,9 miljoen dollar. Het marktaandeel daalde met 0,5 procentpunt naar 4,6 procent.