De komende tien jaar kan de Nederlandse overheid 7,5 miljard euro besparen als ambtenaren een kwart van hun werktijd vanuit huis werken. Dat berekent ict-dienstenbedrijf Capgemini. De onderzoekers verwachten dat de met thuiswerk gepaarde investeringen na ongeveer twee jaar zijn terugverdiend. Het gaat daarbij om kosten voor de infrastructuur en de (her)inrichting van werkplekken.
De dienstverlener adviseerde de overheid al in 2009 om zijn ambtenaren tenminste 25 procent van hun tijd te laten thuiswerken. Het onderzoek dat Capgemini nu presenteert, onderbouwt dit advies met berekeningen. Daarbij is niet alleen gekeken naar de 120.000 rijksambtenaren, maar ook naar de medewerkers van decentrale overheden en zelfstandige bestuursorganen.
Mobility Footprint
Bij de berekening van de opbrengsten van structureel thuiswerken gebruikten de onderzoekers een methode die ze eerder op hun eigen organisatie toepasten. Capgemini heeft zichzelf namelijk ten doel gesteld om zijn medewerkers vervoersarm te laten werken. De methode 'Mobility Footprint', resulteert in een berekening, waarin de kosten en opbrengsten van het thuiswerken worden gecombineerd met besparingen op vervoer over een periode van tien jaar.
Vervoersgedrag
De beoogde besparing van 7,5 miljard euro is berekend aan de hand van het huidige vervoersgedrag van ambtenaren van en naar hun werkplek. Daarbij is rekening gehouden met ambulante medewerkers, zoals inspectieteams en politieagenten, en de huidige inrichting van de huisvesting.
Kostenvoordelen
Indien in 2011 de ambtenaren 25 procent van hun tijd structureel thuiswerken, levert dat de overheid volgens Capgemini de volgende kostenvoordelen op:
Rijksambtenaren (123.000 medewerkers)
cumulatieve baten 1 miljard euro over vijf jaar
cumulatieve kosten 200 miljoen euro over vijf jaar
Rijksambtenaren + zelfstandige bestuursorganen (174.500)
cumulatieve baten 1,6 miljard euro over vijf jaar
cumulatieve kosten 300 miljoen euro over vijf jaar
Rijksambtenaren + zelfstandige bestuursorganen + openbaar bestuur (372.500)
cumulatieve baten 3,5 miljard euro over vijf jaar
cumulatieve kosten 700 miljoen euro over vijf jaar
De terugverdientijd ligt bij alle drie bovengenoemde varianten op twee jaar. Tot 2020 loopt de totale besparing op tot circa 7,5 miljard euro.
(Bron: 'Trends in Mobiliteit 2009 – speciale editie', Capgemini, maart 2010)
…dus als je 100% thuiswerken voorschrijft, dan hebben we ons structurele tekort gedicht en houden we nog zo’n miljard over voor leuke dingen!
;-b
Nee, niet doen dat thuiswerken! Dat neemt een groot deel van de spitsproblemen weg. Dan zijn alle investeringen in onderzoek naar spitsheffingen in een klap weggegooid geld geweest. En dat is ‘natuurlijk’ niet te verkopen. Wat kan een oplossing toch simpel zijn…… Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat thuiswerken dan ook door de meeste organisaties wordt ingevoerd. Géén files meer, geen drukke spits. Dat kan toch niet waar zijn? Welk probleem moeten we dán weer creëren om de automobilist te piepelen??
Je kunt natuurlijk ook dicht bij je werk gaan wonen. Of werk in de buurt van je huis zoeken. Dan kan je lopend of met de fiets maar dat is waarschijnlijk weer te simpel gedacht.
Dezelfde overheid moet dan nog wel enkele juridische ARBO hobbels oplossen. Nu zijn overheidsinstelling zeer terughoudend in het toestaan van thuiswerken, omdat men claims verwacht als de werkplek thuis niet op orde is.
Er vindt allerlei gekronkel plaats: thuiswerken is niet het juridisch juiste woord> het moet telewerken zijn; de werknemer moet het op basis van vrijwilligheid doen, niet structureel anders moet je als werkgever (overheid) ook nog voor een ARBO werkplek zorgen. En… dat kost enorm veel geld. Er zijn overheden die om die reden nu niets doen…
Kortom leuk bedacht dat onderzoek, maar eerst de juridische ARBO issues oplossen!
6% overdrachtsbelasting elke keer als je verhuist om dichtbij je werk te wonen hakt er flink in, en de notariskosten zijn ook niet niks.
En kunnen werknemers er iets aan doen dat elk bedrijf of ministerie zich in de randstad wil vestigen?
Er is natuurlijk door de overheid ook behoorlijk gecentraliseerd waardoor veel ambtenaren mee moesten verhuizen van nergenshuizen naar Den Haag.
Ach, ga ik er nog serieus tegen argumenteren ook 🙂
Als het woon-werkverkeer in de spits wegvalt hoeven ouders hun kinderen ook niet meer met de auto naar school te brengen. Het is dan rustig genoeg om ze zelf te laten fietsen.
Tja, dat verbaast mij niets. Ben onlangs een aantal fimpjes tegengekomen (onderin) die deze kostenbesparingen verklaren. Daarnaast lijkt het mij ook niet heel onplezierig om af en toe wat dingen vanuit huis te kunnen doen. Probleem lijkt mij alleen wel de sociale contacten, je werkplek is toch meer dan alleen ‘werken’.
Prima voorbeeld, Nu het bedrijfsleven nog!
@Levy, en dat is nu juist ook waarom thuiswerken zo productief is. Het is minder sociaal.
Het gaat erom dat alles in balans is. Werken is in beginsel een sociale activiteit, maar zodra er echt iets gemaakt moet worden dan werkt het toch het beste om jezelf op te sluiten en even niet gestoord te worden (voor zeg 1 à 2 uur achter elkaar). Je kunt dan tussendoor ook even ontspannen op een manier die in een kantoor niet vaak kan. (even liggen, buiten gaan lopen etc.)
In een kantoor waar constant mensen langslopen, vlakbij gesprekken voeren en bij jou komen lobbyen om toch maar hun ding gedaan te krijgen is het bovendien behoorlijk lastig (lees onmogelijk) om je concentratie te behouden.
En als je dan toch in je eentje wilt zitten om eens echt iets gedaan te krijgen, waarom zou je dan nog naar kantoor komen? Je zult op anderen (vooral de niet-produceerders) op dat moment toch alleen maar asociaal overkomen.
Stap 1: Vanaf nu mag je thuiswerken
Stap 2: Vanaf nu hoef je niet meer op je werk te verschijnen.
Ik ben rijksambtenaar maar mag echt niet thuiswerken hoewel dit technisch gezien wel zou kunnen.
De overheid loopt dus op dit punt behoorlijk achter op het bedrijfsleven. Eén dag in de week thuiswerken zou al een hele verbetering zijn. Je hebt dan nog dagen genoeg over voor het sociale contact met je collega’s.