Nyenrode Business Universiteit start in oktober met een nieuwe opleiding die moet zorgen voor betere eSkills binnen het topmanagement van bedrijven en organisaties. Via de MBA-opleiding verwerven bestuurders, managers of ondernemers competenties waarmee zij de verbinding kunnen leggen tussen verschillende bedrijfsprocessen en ict. 'Het gaat niet om een ict-opleiding', benadrukt professor Marcel Creemers. Hij isvanuit Nyenrode als programmadirecteur betrokken bij het opzetten van de opleiding.
'Wij willen toekomstige topmanagers uitrusten met competenties die ervoor zorgen dat zij op bestuursniveau goed met ict kunnen omgaan. Tijdens de studie komt ict niet voor als onderwerp an sich. Wij willen uit de technische hoek blijven. Wel willen wij toekomstige cio's leren hoe zij de verbinding kunnen leggen tussen bedrijfsfuncties en ict. We gaan bijvoorbeeld niet in op ict-beveiliginsvraagstukken, maar wel op de verbetering van bedrijfsprocessen door de inzet van ict. Het gaat om de integratie van bedrijfsprocessen en ict.'
Schandalig gebrek
Volgens Creemers speelt de MBA hiermee in op het tekort aan eSkills in Europa. 'Het probleem van het huidige onderwijs is dat het te specialistisch is', zegt hij. 'Er zijn verschillende ict-gerelateerde masters of Information Management. Hoewel dit academische opleidingen zijn, blijven deze echter technisch. Aan de andere kant hebben de business schools een schandalig gebrek aan ict-kennis.' De nieuwe MBA combineert de inhoudelijke vakken van een normale MBA met praktijkcases die ict-gerelateerd zijn. Voor deze ict-component werkt Nyenrode samen met de TU Delft. Creemers: 'Managers worden verplicht om over de specialismen heen te kijken.'
Het idee voor de opleiding is ontstaan tijdens een bijeenkomst van EuroCIO, een netwerk waarin verschillende Europese cio-platforms zitting hebben. Bij die bijeenkomst waren verschillende vertegenwoordigers van Europese business schools aanwezig. Nyenrode neemt het voortouw bij het opzetten van de opleiding, maar het is de bedoeling dat andere Europese business schools volgen. Daardoor worden ook uitwisselingen mogelijk. Formele opdrachtgever is de stichting CIO Academy, die momenteel wordt opgericht. Dit is een initiatief van onder andere het CIO-platform.
Studenten kunnen de opleiding module voor module doorlopen. 'Het concept geeft maximale flexibiliteit', legt Creemers uit. 'Wanneer studenten het snel willen doen, kunnen zij de MBA in twee jaar afronden. Er zijn echter geen vaste jaargroepen, dus zij kunnen er ook vier jaar over doen. De eerste lichting studenten moet in oktober 2010 van start gaan.
“Tijdens de studie komt ict niet voor als…Wij willen uit de technische hoek blijven”
Hiermee word de basis gelegd van een structureel en blijven probleem, op plekken waar managers beslissingen moeten nemen op het ict vlak.
Want hoe denk je zelf dat je – als manager of toekomstig MBA – in staat bent om ergens GOED over te beslissen als je INHOUDELIJK er totaal geen kaas van gegeten hebt?
Het werd tijd voor het aanleren van eSkills die iets verder gaan dan de Computerrijbewijs skills van de gemiddelde directeur, die op dit gebied minder kan dan menig tienjarige kind.
Eén module eSkills is echter onvoldoende. Het gaat ook om het aanleren van ICT-alignment skills vanuit het management. Daar valt verreweg het meeste profijt te behalen.
8 things managers hate about IT
http://hbr.org/web/extras/8things/1-intro
“Tijdens de studie komt ict niet voor als…Wij willen uit de technische hoek blijven”
Dat is nu juist het fundamentele probleem in de ICT :
de beslissingsbevoegdheid betreffende ICT beleid, architectuur en processen ligt bij mensen die er weinig tot niets van begrijpen.
Goh, wat een heerlijk genuanceerde reacties. Leven er frustraties onder de mensen?
IT-er, als ICT-beleid, -architectuur en -processen door mensen bepaald worden die er weinig tot niets van begrijpen, dan zijn dat ook geen echte algemeen managers maar hobbyisten. Gelukkig zijn zij heel zeldzaam.
Het omgekeerde komt meer voor; IT-managers die te weinig bedrijfskundig inzicht hebben om met de directie mee te kunnen praten over alignement. Dan krijg je problemen met ICT beleid en –architectuur zonder dat het algemeen management dit bijtijds in de gaten heeft.
Goede algemeen managers initiëren en bepalen het informatiebeleid, stipuleren de algemene eisen en wensen m.b.t. de ICT, nemen beslissingen t.a.v. de business cases van ICT-gerelateerde projecten en m.b.t. het budget voor ICT-beheer, et cetera. ICT laten ze over aan specialisten.
Leuk nog meer managers die straks denken dat ze verstand van ICT hebben.
Volledig eens met vorige reacties. Al jaar en dag verbaas ik me erover dat er opleidingen zijn die suggereren dat je binnen 2 jaar kunt managen, in omgevingen waar je normaal jaren over doet. Nog erger is dat die managers worden aangenomen. Nog even en Nederland kent net zoveel managers per medewerker als de VS.
systeembeheerder en guus van der werf, volgens mij gaat het om managers die de ICT moeten kunnen aansturen zoals een reisleider de buschauffeur aanstuurt. De reisleider gaat de bus zelf niet besturen, maar moet wel weten dat de bus niet over smalle kromme weggetjes kan rijden.
Het is handig als een algemeen manager en ICT-manager wat van elkaars wereld snappen. Er zijn nu te veel algemeen managers die een slim neefje zeggen te hebben die in een halve dag een website bouwt en zich afvragen waarom het eigen bedrijf dat ook niet kan.