De economie kruipt langzaam maar zeker uit het dal, maar toch blijft het verminderen van de uitgaven ook de komende jaren een prioriteit voor het midden- en kleinbedrijf. Door gebruik te maken van Voice over IP (VoIP) kunnen ondernemers de kosten voor telefonie fors terugdringen. Bovendien stelt VoIP hen in staat om de performance van de organisatie te verbeteren. Toch heeft het MKB VoIP tot op heden nog niet echt omarmd. Softwaredistributeur Portland Europe constateert dat de vraag naar op software gebaseerde telefoonsystemen binnen het MKB sterk toeneemt.
Het MKB associeert VoIP vaak met grote ondernemingen, complexe producten en forse investeringen. Hierdoor verdiepen ondernemers zich onvoldoende in de mogelijkheden die deze technologie hen te bieden heeft. De komst van op software gebaseerde telefooncentrales brengt hier verandering in, doordat het niet langer noodzakelijk is om te investeren in traditionele hardware en VoIP ook voor kleinere ondernemingen een aantrekkelijk alternatief wordt. Kostenbesparing is echter niet de enige reden om de overstap te maken naar VoIP. Portland Europe beschrijft de vier belangrijkste redenen waarom MKB’ers kiezen voor VoIP:
Mobiliteit voor werknemers: mobiliteit wordt voor medewerkers steeds belangrijker. VoIP maakt telewerken mogelijk, waardoor medewerkers zonder probleem vanaf iedere locatie kunnen werken.
Betere klantenservice: door een koppeling te maken tussen het CRM-systeem en de VoIP-telefooncentrale wordt het eenvoudiger om contact te onderhouden met klanten en prospects, waardoor de dienstverlening aanzienlijk wordt verbeterd.
Flexibiliteit: personeelsleden kunnen van werkplek veranderen zonder dat wijzigingen in de bedrading of de configuratie nodig zijn. Zeker voor ondernemingen die snel groeien, is dit een belangrijke reden om de keuze te maken voor VoIP.
Hogere productiviteit: de productiviteit van medewerkers neemt toe doordat zij meer mogelijkheden tot hun beschikking hebben op het gebied van Unified Communications en andere mogelijkheden die hun dagelijkse werkzaamheden eenvoudiger maken.
"Wij merken dat veel MKB’ers nog een drempel over moeten voordat ze zich realiseren dat het implementeren van VoIP eigenlijk een hele snelle manier is om een kostenbesparing te realiseren", stelt Kim van Brugge, directeur bij Portland. "Traditionele aanbieders van VoIP-diensten hebben jarenlang het MKB links laten liggen en hierdoor is ten onrechte het beeld ontstaan dat deze technologie niet geschikt is voor het MKB. Het tegendeel is echter het geval en aanbieders als 3CX laten zien dat een professionele telefooncentrale op basis van VoIP van toegevoegde waarde is voor ondernemingen van iedere omvang."