De storing met DigiD is verholpen, maar de precieze oorzaak is nog onduidelijk. Waarschijnlijk heeft het te maken met een ingetrokken certificaat. De storing kwam de afgelopen dagen erg ongelegen, omdat veel mensen bezig zijn met hun belastingaangifte.
DigiD doet het weer, de storing is verholpen, meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Iedereen met een digitale handtekening van DigiD kan weer contact leggen en zaken doen met overheidsdiensten als de Belastingdienst, gemeenten, uitkeringsinstanties en de studiefinanciering. Een woordvoerster meldt dat de storing te maken had met een (ingetrokken) beveiligingscertificaat, maar of dat de definitieve oorzaak is, is officieel nog niet vastgesteld.
Uitbesteed
Doordat het tijdens de storing niet mogelijk was persoonlijk via internet contact te leggen met overheidsinstanties, zijn er geen onveilige contacten en transacties geweest, stelt BZK. Beheerder van DigiD is Logius, de dienst digitale overheid van het ministerie (het vroegere GBO.Overheid). Die heeft het ict-infrastructuurbeheer en applicatiebeheer weer op zijn beurt uitbesteed aan Atos Origin. De dienstverlener verzorgt het huisvesten van de DigiD-applicaties, inclusief website, middleware, databases en het uitvoeren van preventief en correctief onderhoud aan de applicaties. Eind juni loopt het contract met Atos Origin af.
Ik heb Windows 7-64 bit en gebruik Google Chrome als browser. Krijg geen toegang tot DigId, noch d.m.v. belastingaangifte, noch rechtstreeks. Merk vandaag dat ik ook niet meer bij de bank (ING) kan inloggen. Lijkt me hetzelfde probleem. Op andere computers met Vista en XP lukt het wel.
Wie heeft de oplossing??
Dit soort (DigiD) storingen legt precies de zwakte, nadeel van allerhande online opgeslagen passwoorden en security-providers. Misschien iets om over na te denken voor alle DigiD klanten:….
Bouw uw eigen backup / upload / authentificatie mogelijkheid in,in uw eigen website!
Dan bent u ook niet meer zo afhankelijk van de foutloze functionering van een “secure-login-provider” zoals Digid of OpenID.
Andere mogelijkheden zijn
– client based token security provider, zoals bij zovele telebankier leveranciers gebruikelijk is?
– remote biometrics scanner oplossing
Dan vervalt de noodzaak tot een centrale “single sign on,off” solution als DigiD en dat verbetert de beschikbaarheid en stabiliteit van de e-overheids dienstverlening. Ben je ook meteen veel beter bestand tegen Cyberwarfare aanvallen op dit soort diensten 😉
“Centralisatie is niet de oplossing voor alles”
Digid ligt er weer uit
17 februari 2011
De belastingdienst dringt aan de I.B.-aangifte 2010 digitaal in te vullen, maar het lukt niet naar mijn Digid handtekening te komen in dit geval, hoewel ik hem daarvoor alle vele malen heb gebruikt. Ik krijg bij deze aangifte steeds de boodschap: “communicatie met server mislukt: er is geprobeerd toegang te verkrijgen tot een socket op een volgens de toegangsmachtigingen niet toegestane manier:
connect failed in tcp_connect” Niemand kan mij vertellen wat dit betekent,Belastingtelefoon weet zgn. van niets.
ook bij de server of provider kom ik niet verder. Wie weet de oplossing?
Ik heb dezelfde melding . Ik heb vandaag geprobeerd mijn IB Aangifte te doen en kreeg steeds deze melding.
: “communicatie met server mislukt: er is geprobeerd toegang te verkrijgen tot een socket op een volgens de toegangsmachtigingen niet toegestane manier:
connect failed in tcp_connect”
Dacht eerst dat het aan mijn firwall lag maar na die uitgeschakeld te hebben is het nog steeds hommeles. Is dus nog niet verstuurd. Wie weet een oplossing.
Ik kan mijn aangifte niet versturen. Krijg steeds de volgende melding:
webdiensten.belastingdienst.nl/GOS/ondertekenen? etc.etc.
mijn laptop draait op windows vista. Heeft iemand de oplossing ?
Ik ben er eindelijk achter. Als je de melding krijgt, dan kun je via de dropdown button “geen ontvangstbevestiging ontvangen” de link kopiëren en plakken in de browser. Je kunt dan gewoon ondertekenen.
succes allemaal.
Ook ik ondervind de problemen geschetst door Verburgh & Rob Ranshuysen op 17/2 en 18/2/2011. Zijn deze problemen in de tussentijd opgelost? Of is er een oplossing beschikbaar/in de maak?
Hartelijk dank.
Ik kan me hierbij aanvoegen. De foutmelding “communicatie met server mislukt: er is geprobeerd toegang te verkrijgen tot een socket op een volgens de toegangsmachtigingen niet toegestane manier:
connect failed in tcp_connect” blijft terugkeren, wat ik ook doe. Wie o wie weet hier een oplossing voor? Heel naar dat ik nu geen aangifte kan doen…
Extra informatie op mijn tekst van 8/3.
OS is Windows Vista Home Premium (versie 6.0) met McAfee antivirus/firewall/antispyware beveiligingssoftware.
Er wachten ongeveer 10 aangiftes op verzending. Wie heeft informatie??
Nogmaals dank!