Onder de slogan 'Hardware. Software. Complete' presenteerde het nieuwe Oracle/Sun zich aan de Nederlandse markt op 24 maart in Regardz Mariënhof in Amersfoort. Hoewel de overname van Sun Microsystems door Oracle sinds januari een feit is, wordt de nieuwe gecombineerde entiteit in Nederland pas gepland voor 1 juli 2010.
Tot die datum blijven de beide bedrijven in Nederland nog uit eigen naam spreken, maar vertegenwoordigers presenteerden de eerste plannen wel al aan klanten en partners. Fundamenteel hierbij is de integratie van hardware en software door de hele 'stack' heen, van opslagsystemen en servers tot applicaties, zowel horizontale als verticale.
Beide bedrijven wijzen hierbij op hun jarenlange samenwerking, om die integratie vlot en innovatief te laten verlopen. Klanten kunnen zo beschikken over producten die vanaf het eerste ontwerp tot de latere ondersteuning zijn ontwikkeld met het oog op die integratie. Sun stelt in ieder geval uitdrukkelijk dat Oracle de investeringen in processoren en hardware nog gaat opvoeren, aldus Luc Opdebeeck, senior vice-president EMEA hardware strategy business development & specialist sales bij Sun.
Open source maken
Wat de Sun-software betreft, onderschrijft Oracle de verdere open ontwikkeling van de Java-omgeving, naast de voortzetting van een aantal bijkomende producten (zoals de Glassfish-applicatieserver voor ontwikkelingsomgevingen). Andere softwareproducten, zoals middleware, worden óf geïntegreerd in Oracle-producten, óf open source gemaakt. De huidige versies zullen wel nog van Premier-ondersteuning worden voorzien tot vijf jaar na hun 'general availability' en van 'Extended'-ondersteuning tot zeven jaar na die datum. Ook nadien kan nog support worden verkregen, zij het zonder nieuwe ontwikkelingen.
Ook benadrukken de bedrijven de mogelijkheid om voortaan bij één enkele organisatie te kunnen aankloppen voor alle aangelegenheden: van aankoop tot ondersteuning. Geen pingpong-spel meer tussen bedrijven bij problemen, maar 'a single throat to choke', zo werd het plastisch omschreven. Dat houdt tevens in dat de sales en pre-sales, evenals de supportmensen van Sun allemaal worden overgenomen door Oracle. De klanten krijgen tevens snel toegang tot alle Oracle support-informatie.
Continuïteit verzekerd
Gedetailleerde 'roadmaps' inzake bestaande en nieuwe producten kunnen later dit jaar nog worden verwacht, maar ondertussen heeft Oracle in ieder geval één boodschap voor de Sun-klanten: ze zijn verzekerd van continuïteit.