Het Kadaster vraagt ict-leveranciers om advies over de inrichting van de automatisering binnen de organisatie. Bij de gegevensverzamelaar van onroerend goed in Nederland loopt de komende jaren een aantal contracten voor ict-dienstverlening af. Het Kadaster grijpt dat aan om zich te buigen over de ict-strategie. Daarbij houdt het alle opties open, van een interne ict-afdeling tot gedeeltelijke uitbesteding en zelfs volledige uitbesteding van de ict-dienstverlening.
Leveranciers wordt gevraagd om het Kadaster te adviseren bij de ontwikkeling van een complete visie. Daarvoor kunnen ze een vragenlijst invullen. Mede op basis van de geleverde antwoorden, ideeën en suggesties zal het Kadaster een visie ontwikkelen. Dat moet leiden tot een verkaveling en een sourcingstrategie die tegemoetkomt aan de eisen en wensen van het Kadaster en in een realistische verhouding staat tot wat leveranciers kunnen leveren.
Het Kadaster benadrukt dat de marktconsultatie niet is bedoeld om concrete partners te selecteren voor een opdracht. Het is niet de bedoeling dat partijen zich aanmelden voor een opdracht of daarvoor een offerte indienen. Het Kadaster stelt dat deelname aan de marktconsultatie op geen enkele wijze positieve of negatieve invloed zal hebben op deelname aan de voorgenomen aanbestedingen voor ict-diensten. De orgaisatie benadrukt dat de antwoorden van leveranciers uitsluitend gebruikt worden om de optimale verkaveling te bepalen en geen rol spelen in het aanbesteding- en selectietraject.
Geen vergoeding
Opvallend is dat de bedrijven geen vergoeding krijgen voor de adviezen die ze uitbrengen. In het marktconsultatiedocument schrijft het Kadaster: 'Marktpartijen hebben geen recht op vergoeding van enigerlei kosten in het kader van deze marktconsultatie, noch voor het vervaardigen en overleggen van de gevraagde documenten.'
Het Kadaster heeft ongeveer 340 ict'ers in dienst. Die houden zich bijvoorbeeld bezig met het beheer van 3500 werkplekken. Daarnaast huurt de organisatie externen in, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van specifieke applicaties zoals Klic-online, een onine database met informatie over kabels en leidingen in de grond die schade bij graafwerkzaamheden moet voorkomen.
Uit de toelichting over dienstverleningdomeinen in het marktconsultatiedocument valt onder andere op te maken dat de mainframe-dienstverlening van het Kadaster is uitbesteed aan T-systems en dat Getronics alle internetdiensten zoals firewall, virusscanning, webhosting en mailservices, levert.
Altijd fijn, die genuanceerde reacties als je de situatie niet kent. Wie de moeite neemt om de aanvraag even te bekijken ziet dat er 18 van de 340 mensen bezig zijn met het beheer van de 2300 werkplekken, de KA en de VOIP. (Beste Peter, dat zijn meer dan 120 werkplekken per beheerder…)
Het Kadaster is een sterk geautomatiseerd bedrijf, het aandeel IT’ers is dus relatief hoog. Onder de ‘paar’ gegevens die het Kadaster registreert vallen de landelijke registraties van vastgoed en eigenaren, de landelijke registratie van percelen, de topografische basiskaart van Nederland, de landelijke hypothekenregistratie, internetdiensten om deze registraties te ontsluiten voor 50.000 professionele gebruikers en voor particulieren(www.kadaster.nl), de landelijke registratie voor Kabels en leidingen, en de ondersteuning van de gebiedsinrichting in Nederland, en inderdaad ook het beheer van de eigen werkplekken.
Voor de mensen die het wiki working wel een warm hart toedragen kan ik het boek Wikinomics van Tapscott & Williams aanraden. Zie meer op http://www.wikinomics.com/blog/
Persoonlijk kan ik goede ervaringen mededelen als het aankomt op resultaten op basis van openheid, globale samenwerkingsverbanden en peering.
Goh, 340 ICT’ers voor het beheer van 3500 werkplekken. (De rest is inhuur en NIET meegeteld!) Da’s 330 man teveel. We hebben hier 2000 werkplekken in het beheer [gehad] door 3 IT’ers. Weliswaar zonder ontwikkelaars/serverbeheer, echt puur werkplekbeheer.
“Het vrije karakter van opensource, is leuk voor hobby en voor thuis.”
@Nico: Leuk zo’n flater, maar doe dat ook maar thuis.
Internet en alle andere vormen van communicatie waarbij computers zijn betrokken (telefonie, radio, televisie), werken met open source. Ook bedrijven als Oracle en Microsoft maken dankbaar gebruik van open source. Grappig dat je dit schaart onder de noemer “hobby en thuis”, professionals denken daar toch iets anders over, iets breder.
Hier mijn kijk op de uitdaging:
(“The Forth Reich” / “EU Superstaat” is comming anyway)
1. Lekker de hele Kadaster outsourcen naar een nieuwe gecentraliseerde EU_Kadaster_afdeling in de cloud.
2. NSA, CIA en NASA vragen om een “direct satelite feed” voor de meest up to date gis-beelden
3. Google Maps om de landkaartjes eraan te knopen
4. Gemeentelijke Basis Administratie toevoegen voor adresgegevens.
5. Het geheel “europa breed uitrollen” met behulp van ICT secretars Kroes.
Extra optie:
6. Koppel INDECT er meteen aan vast en je hebt een real-time monitoring systeem 🙂
7. Telecom laten verzorgen door Vodafone:
Deze firma neemt onderhand allerhande belangrijke grote nederlande bedrijven over, volgens hun reclame spotjes
Kan het gratis? Yes it Can!
Dit hoeft aanbesteders ook niets te kosten, want de belastingbetalert hoest dit – via eu belastingen – wel weer op. Waarom moeilijk blijven doen als het makkelijk kan? De technology ligt er al klaar voor ??? 🙂
Wel jammer voor de 340 ict-er die er nu (nog) werken… Of een mooie carriere-upgrade-gelegenheid om elders in Europa verder te gaan ict-en bij het “EU-Kadaster.”
lijntjes trekkertje geeft goede adviezen, complimenten. Laten we meteen even naar het meten kijken, want voor een stukje grond inmeten van 20×55 mtr komen ze met zijn tweeen, houtje en touwtje en daar rekenen ze vervolgens 750,– euro voor!
Het kadaster op de schop!
Gratis advies is iedere cent waard!
Dit levert een “grappig” dilemma op:
. Waar verdient een adviseur zijn brood die gratis advies geeft aan organisaties als Kadaster? Kan eigenlijk alleen maar zijn waar dat advies opgevolgd wordt.
. Een echt ongebonden adviseur heeft geen binding met waar hij advies over geeft. Dat hoort ook zo, want wie wil nu direct al bepaalde technologie opgelegd krijgen. Die adviseur verhongert dus als hij gratis zijn of haar advies afgeeft, want hij kan zijn/haar geld nergens anders verdienen.
Met de constatering dat architecten die voor IT-aannemers/IT-leveranciers werken feitelijk geen architect zijn, maar mensen die voorwerk voor hun baas doen. En dan natuurlijk in de richting die die IT-leverancier het liefst ziet, want daar wordt hun geld verdiend.
Kadaster: gratis advies krijgen betekent dus dat je die adviezen zeer kritisch moet bekijken omdat ze waarschijnlijk niet echt goed zijn. Zelfs niet goed kunnen zijn. Dus waarom vragen jullie er dan om als je weet dat het niets op kan leveren?
Voor een marktconsultatie zal het Kadaster wel een oplossingsrichting moeten hebben en dit vervolgens ’toetsen’ in de markt, dmv marktconsultatie. ‘Zomaar’ een advies vragen van marktpartijen gaat niet werken. Kennis van marktpartijen kan wel gebruikt worden voor verdere uitwerking van de inrichting van de automatisering en vervolgens een concrete vraag neerleggen in de markt (niet gratis).
Document gelezen? Dat zullen inderdaad een hoop gratis commercieel getinte adviezen worden die je kritisch moet bekijken. De diverse invalshoeken en adviezen opgeteld konden het wel eens zeer interessant maken.