Het Kadaster vraagt ict-leveranciers om advies over de inrichting van de automatisering binnen de organisatie. Bij de gegevensverzamelaar van onroerend goed in Nederland loopt de komende jaren een aantal contracten voor ict-dienstverlening af. Het Kadaster grijpt dat aan om zich te buigen over de ict-strategie. Daarbij houdt het alle opties open, van een interne ict-afdeling tot gedeeltelijke uitbesteding en zelfs volledige uitbesteding van de ict-dienstverlening.
Leveranciers wordt gevraagd om het Kadaster te adviseren bij de ontwikkeling van een complete visie. Daarvoor kunnen ze een vragenlijst invullen. Mede op basis van de geleverde antwoorden, ideeën en suggesties zal het Kadaster een visie ontwikkelen. Dat moet leiden tot een verkaveling en een sourcingstrategie die tegemoetkomt aan de eisen en wensen van het Kadaster en in een realistische verhouding staat tot wat leveranciers kunnen leveren.
Het Kadaster benadrukt dat de marktconsultatie niet is bedoeld om concrete partners te selecteren voor een opdracht. Het is niet de bedoeling dat partijen zich aanmelden voor een opdracht of daarvoor een offerte indienen. Het Kadaster stelt dat deelname aan de marktconsultatie op geen enkele wijze positieve of negatieve invloed zal hebben op deelname aan de voorgenomen aanbestedingen voor ict-diensten. De orgaisatie benadrukt dat de antwoorden van leveranciers uitsluitend gebruikt worden om de optimale verkaveling te bepalen en geen rol spelen in het aanbesteding- en selectietraject.
Geen vergoeding
Opvallend is dat de bedrijven geen vergoeding krijgen voor de adviezen die ze uitbrengen. In het marktconsultatiedocument schrijft het Kadaster: 'Marktpartijen hebben geen recht op vergoeding van enigerlei kosten in het kader van deze marktconsultatie, noch voor het vervaardigen en overleggen van de gevraagde documenten.'
Het Kadaster heeft ongeveer 340 ict'ers in dienst. Die houden zich bijvoorbeeld bezig met het beheer van 3500 werkplekken. Daarnaast huurt de organisatie externen in, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van specifieke applicaties zoals Klic-online, een onine database met informatie over kabels en leidingen in de grond die schade bij graafwerkzaamheden moet voorkomen.
Uit de toelichting over dienstverleningdomeinen in het marktconsultatiedocument valt onder andere op te maken dat de mainframe-dienstverlening van het Kadaster is uitbesteed aan T-systems en dat Getronics alle internetdiensten zoals firewall, virusscanning, webhosting en mailservices, levert.
Steven heeft gelijk. Een adviseur is onafhankelijk. Wil het kadaster echt duur gratis advies. Dat zou niet slim zijn.
Verder valt me op hoeveel ICT-ers functioneel analfabeet zijn (“340 ICT’ers voor het beheer van 3500 werkplekken” willen lezen). Dan vraag ik me af hoe zij met klanten omgaan.
Leuk te zien dat het Kadaster haar werkwijze van jaren gratis advies (via projectofferteaanvragen die niet werden aanbesteed) nu in open format bekend maakt. Overigens deed ze vorig jaar ook al een markt-orientatie waarop door meerdere grote leveranciers met zeer veel en goede informatie op werd gereageerd. Dit heeft nooit geleid tot vervolgstappen Dan nu weer dit. Ik wil graag de leveranciers waarschuwen om het Kadaster niet al te serieus te nemen. Professioneel advies kost centjes.
Me dunkt dat tussen die 340 ICTers er toch wel een paar slimmerikken zullen zitten die een frisse kijk op ICT hebben? Gratis (extern) advies met een dergelijke impact zal het kadaster van niemand krijgen als er niet minstens een lead aanhangt voor de toekomst.
De ‘discussie’ over het aantal mensen, gaat -zoals terecht opgemerkt- nergens over. Ik ken bedrijven waar de verhouding werkplekken/IT-ers vrijwel 1:1 is.
Kan iemand eens een mening geven op het punt dat voor de marktconsultatie niet betaald wordt ? Mijn beeld is namelijk dat in andere branches hier minder opgewonden op gereageerd wordt.
Waarom plaatst Computable dit?
Gratis advies vragen voor een organisatie als het kadaster vindt ik armzalig. Als de ICT daar opnieuw gestructureerd moet worden kunnen ze ofwel personeel inzetten/inhuren ofwel dit uitbesteden. Wie hier op ingaat bedriegt zichzelf.
In een commercieel dienstenbedrijf (zoals banken, verzekeraars, telecom, etc) zijn de ICT kosten ca 5% van de omzet. Bij een bruto marge van 30% is dat dus ca 7% van de totale kosten.
340 interne ICT medewerkers plus dan nog diensten van T-systems en Getronics op 3500 werkplekken, lijkt me om die reden hoog. Zeker als je de trend van cloud computing in rekening neemt.
Gratis heeft altijd een prijs.
Bij Google werken ongeveer 20.000 medewerkers wereldwijd. Zouden die allemaal met het beheer van werkplekken bezig zijn?? Waarschijnlijk niet!!
Het merendeel van de medewerkers houdt zich bezig met innovatie en het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten.
Dezelfde vergelijking gaat op voor het Kadaster waar de meeste (ICT) medewerkers zich bezighouden met het ontwikkelen en beheren van nieuwe diensten voor burgers en bedrijven (www.kadaster.nl). Hier kunnen 16,5 mln inwoners van Nederland gebruik van maken, omgerekend 0,002% ICT medewerker per inwoner. Als dat niet efficiënt is !!!
Voor een toekomstige ICT visie van het Kadaster, die gaat over beheer van landelijke registraties van vastgoed en eigenaren, de landelijke registratie van percelen, de topografische basiskaart van Nederland, de landelijke hypothekenregistratie ligt er dus een hele mooie kans voor bedrijven om hierover mee te denken.
@Rob
“ligt er dus een hele mooie kans voor bedrijven om hierover mee te denken”
Welke kans? Op omzet? Mijn beste leer eens lezen.
Ik ben zelf werkzaam geweest in de ICT bij het Kadaster en spreek dus uit ervaring.
Op dit moment werken er ongeveer 340 interne + 60 externe = 400 man ICT-ers
Da’s inderdaad behoorlijk en in het verleden was dit aantal nog zelfs hoger. Als ze de juiste mensen weten te behouden (wat vaak onmogelijk blijft te zijn), kunnen ze sowieso al de helft dumpen. Echter, het blijft een (semi)overheidsorganisatie en ik zie dit niet gebeuren.
Een kanttekening:
400 ICT-ers t.o.v. 3500 medewerkers zegt overigens niet zoveel. De ICT van het Kadaster verder gaat dan alleen de interne automatisering. Er worden ook producten ontwikkelt voor externe klanten (bv Kadaster Online).
Misschien dat de uitbesteding het rasistische karakter van het Kadaster vermindert. Ik ben een turkse man en werkzaam bij het Kadaster. De rasistische pesterijen die daar plaatsvinden kunnen naar mijn inzicht absoluut niet door de beugel. En hoofd personeels zaken Henri van Boxtel die plaats de schuld bij mij, en dekt de pesterijen toe met de mantel der liefde.
Ben je een allochtoon, dan zou ik zeker bij het Kadaster solliciteren. Denk oa aan het trainee programma. Mocht je het idee hebben dat je oneerlijk wordt behandelt, dien dan een klacht in bij de commissie gelijke behandeling. Het Kadaster bestaat bij de gratie van de maatschappij, en dient ook een afspiegeling te zijn van de maatschappij waarin we leven. Henri van Boxtel heeft altijd hele mooie sheets over diversiteit, laat hem dan de daad bij het woord voegen.
Solliciteer!!!!