Middelgrote en kleine bedrijven (mkb) doen er ongeveer een dag over om hardwarestoringen, haperende e-mail of problemen met internet te verhelpen. 63 procent van de mkb-bedrijven is een dag kwijt aan het verhelpen van downtime van systemen die belangrijk zijn voor de bedrijfsvoering. Dat stelt softwareleverancier voor opslagbeheer Acronis na Europees onderzoek onder zeshonderd ict-beslissers bij verschillende mkb-bedrijven.
Tien procent van de ondervraagden is er zeker van dat ze in staat zijn om binnen een uur een storing te verhelpen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat bedrijven het niet zo nauw nemen met hun back-up en herstelprocessen. Een kwart van de ondervraagde bedrijven voert handmatige back-ups van hun pc's en laptops uit. Bijna een vijfde (19 procent) van de respondenten geeft aan helemaal geen back-ups uit te voeren.
De onderzoeker stelt dat in het mkb zestig procent van alle bedrijfsgegevens op werkstations wordt opgeslagen terwijl die informatie eigenlijk als back-up op een server moet worden bewaard.
Onder mkb verstaat Acronis bedrijven met tussen de 250 en duizend medewerkers. Het bedrijf heeft niet onderzocht hoe vaak die bedrijven op jaarbasis een storing hebben, maar drukt de lezer van het onderzoek wel op het hart dat downtime kan leiden tot omzetverlies, productiviteitverlies en verlies van klanten.
Het is evident dat voor veel MKB-organisaties een storing van een dag te lang is en productiviteitsverlies dan wel inkomstenderving tot gevolg heeft. Als gevolg daarvan neemt de bewustwording ook binnen kleinere organisaties toe, evenals de aandacht voor backup en recovery-oplossingen. Aan de preventieve kant van het spectrum is echter ook nog veel winst te behalen. Met goede monitoring- en signaleringstools kunnen veel problemen voorkomen worden, doordat tijdig bekend is welk ‘gevaar’ dreigt en hierop kan worden gereageerd. Integratie van beide technologieën zal resulteren in minder downtime onder de streep. Een groot aantal storingen wordt voorkomen door tijdig ingrijpen. Mocht er toch iets helemaal falen, dan verkort goede managed backup en recovery de mean time to repair met vijftig procent.
Het verbaasde me om dit nieuws te lezen. Het gaat hier om organisaties met een eigen IT-staf; dat mag je tenminste verwachten bedrijven met deze omvang. Wat opvalt is dat veel bedrijven dus kennelijk een reactief IT-beleid hanteren, gebaseerd op het oplossen van incidenten. De focus zou volgens mij moeten liggen op preventief beheer, gefundeerd in goede procedures. Aan het begin van deze eeuw al, kwamen grote organisaties onder financiële druk als ze er enkele uren uit lagen. Ik vermoed dat het vandaag de dag ook voor kleinere organisaties grote problemen oplevert als IT een dag of langer niet beschikbaar is. Het devies is dan ook door een combinatie van processen en technologie redundantie in te bouwen, of in te laten bouwen.