Middelgrote en kleine bedrijven (mkb) doen er ongeveer een dag over om hardwarestoringen, haperende e-mail of problemen met internet te verhelpen. 63 procent van de mkb-bedrijven is een dag kwijt aan het verhelpen van downtime van systemen die belangrijk zijn voor de bedrijfsvoering. Dat stelt softwareleverancier voor opslagbeheer Acronis na Europees onderzoek onder zeshonderd ict-beslissers bij verschillende mkb-bedrijven.
Tien procent van de ondervraagden is er zeker van dat ze in staat zijn om binnen een uur een storing te verhelpen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat bedrijven het niet zo nauw nemen met hun back-up en herstelprocessen. Een kwart van de ondervraagde bedrijven voert handmatige back-ups van hun pc’s en laptops uit. Bijna een vijfde (19 procent) van de respondenten geeft aan helemaal geen back-ups uit te voeren.
De onderzoeker stelt dat in het mkb zestig procent van alle bedrijfsgegevens op werkstations wordt opgeslagen terwijl die informatie eigenlijk als back-up op een server moet worden bewaard.
Onder mkb verstaat Acronis bedrijven met tussen de 250 en 1000 medewerkers. Het bedrijf heeft niet onderzocht hoe vaak die bedrijven op jaarbasis een storing hebben, maar drukt de lezer van het onderzoek wel op het hart dat downtime kan leiden tot omzetverlies, productiviteitverlies en verlies van klanten.